Så blev man plötsligt sugen på ännu ett rollspel

Blogg - Johan Eklund - fre 4 juli 2014, kl 18.48

På rollspelsfronten är det väl mest Dragon Age: Inquisition som på något sätt hägrat i mitt medvetande i år. Trots allt har jag de senaste åren mer och mer fasat ur datorrollspelandet till fördel för klassiskt bordsrollspelande. Det senare ger mig så otroligt mycket mer, framför allt som spelledare då det ger mig ett kreativt utlopp jag annars inte får. Men även som spelare, då interaktionen med andra människor är långt mycket mer givande än scriptade NPCs i datorrollspelen, hur bra de än är storymässigt och gameplaymässigt.

Därför är det kanske inte så konstigt när ett spel som Divinity: Original Sin slinker in helt under min radar. Speciellt då jag aldrig hunnit ta mig tid att avnjuta de tidigare spelen i serien, Divine Divinity och Beyond Divinity. Det ska medges att jag skäms lite över det, men herregud man hinner inte med allt här i världen.

Så nu när hajpen gått igång ordentligt på det belgiskt utvecklade Divinity: Original Sin börjar man ju fundera på vad allt ståhej handlar om. Så jag läser förstås på mig och en mening på spelets hemsida på Steam gör mig helt våt i brallan. Meningen "Play with a friend in co-op multiplayer. Make decisions together (or disagree entirely), as your interactions and relationship with your partner influence the game."

För om det är någonting datorrollspelande saknat är det ju just sådant. Dialogträd, kausaliteter och moraliska val i all ära, men möjligheten att interagera med världen tillsammans med en vän och bygga upp en relation mellan de karaktärerna känns väldigt tilltalande. I de flesta spel har det mest handlat om relationer och reaktioner på ens agerande via NPC'er. Men här tillåts två spelare samtidigt ha dessa och göra olika val och på så sätt påverka varandra. Frågan är varför ingen gjort det förut, och om det går att göra i större skala. För belgarna på Larian Studios är helt klart nåt på spåren här vad gäller kooperativt rollspelande på dator.

Det här spelläget tilltalar mig också enormt för det gör det möjligt för mig att spela datorrollspel tillsammans med min blivande fru, utan att någon av oss behöver vara en backseat player.

Inte nog med att ingenting är bra eller dåligt, om inte tänkandet gör det så; utan ingenting är någonting alls, förutom i den utsträckning tänkandet har gjort det. 10/01/2012 - 22:04

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.