Recension: Shadow Of Mordor

Blogg - Mixpuft - tors 9 oktober 2014, kl 09.56

Du spelar som Talion vars familj blir brutalt mördad av Sauron’s generaler och Talion får inte inträde till himlen för att vara med sin familj igen förrän han har hämnats på de som tog ifrån honom allt. Men inte nog med att Talion blir bannlyst från döden utan han får hjälp av en wraith vars ursprung är mystisk för honom och Talion men tillsammans så kommer de skipa rättvisa åt de som tog ifrån dom allt.

Spelet är den bästa tolkningen från ett ”Middle-Earth” spel och jag älskade verkligen kontrollerna man fick ha men ni som har spelat Batman: Arkham-spelen kommer verkligen känna igen stridsfunktionerna och Talion rör sig som man gör i Assassins Creed men detta är ingen dålig sak utan detta gör bara allt bättre. Spel som kopierar funktioner från andra är ju bara bra för då kan man redan kontrollerna och särskilt från spel som har blivit en megasuccé. Handligen dock i Shadow Of Mordor är okej men nemesis systemet är helt underbart och jag kan inte låta bli att ha så kul med det systemet, jag fick en lvl 10 gubbe att bli en warchief som är den högsta ranken för dom.

Många var otroligt oroliga att detta spel skulle få själva J.R.R. Tolkien att vända sig i graven men jag tycker att spelet var en otroligt rolig upplevelse och det har så sjukt mycket kunskap när det gäller information från hela Midgårds-världen. Jag hade grymt kul och jag har spelat hela 18 timmar och 57 minuter på spelet men när jag väl har börjat spela så har jag svårt att stänga av det, kanske är det för att jag har blivit en jädra tuffing på att döda en massa orcer eller för att jag tycker att det är så sjukt snyggt gjort.

Det finns en kraft som man låser upp sent i spelet och det är att du kan få alla orcer du har tagit över att göra värsta *SPLAT* på dom och när jag säger *SPLAT* så menar jag att du kan få alla deras huvuden att explodera. Jag älskar verkligen den kraften och det påminner mig om en film som heter Scanners.

Det finn en sak jag kan störa mig på Shadow Of Mordor och det är att kameran låser sig ibland och det är så sjukt frustrerande. Men annars så finner inte jag något problem med spelet förutom att man kan dö … väldigt mycket men det gör allting mer utmanande. Det som jag kan tycka är lite tråkigt är att sista bossen är inget annat än quicktime event och det kan jag tycka de varit lite för mycket på latsidan när det gäller den delen faktiskt, men det ska komma DLC som sedan ska förlänga storyn och det ska bli intressant att se.

Man stöter på Gollum under spelets gång men han får man inte se så mycket av men det finns en sektion där han nämner hobbiten Baggins (Bilbo Baggins) och spelet utspelar sig trots allt mellan The Hobbit o Lord Of The Rings. Shadow Of Mordor är ett spel man kan njuta av fast man inte är riktigt inne i Tolkien’s verk och spelet är otroligt brutalt men även riktigt blodigt, när man väl har klarat ut handligen i spelet så har man en massa utmaningar att klara och hemliga dolda föremål att hitta som låser upp en massa historia.

Jag ger spelet

Deadpool 07/06/2013 - 17:59
Andreass bild