Role Playing Games

Blogg - Starfighter Johansson - tis 12 januari 2016, kl 15.20

Av alla spelgenrer jag inte kommer överens med är det endast en som verkligen gör att jag grämer mig över det. RPG:s. Jag gillar tanken på att spela en berättelse och att få ta del av närmast sagoliknande historier. Allra mest tilltalas jag av pixelbaserade RPG:s, typ de från 8- och 16-bitarseran. Jag har dessvärre två centrala problem med genren på ett personligt plan som ideligen sätter käppar i hjulet för mig.

Osäkerheten
"Var ska jag gå nu? Om jag går hit, så kanske jag missar något där borta. Borde jag sälja det här föremålet? Är jag tillräckligt stark? Vilken karaktär är egentligen bäst att ha som healer? Är det här en plats som kommer gå att interagera med om 10 timmar eller är det bara bakgrundsdetaljer?"

"Jag struntar i vilket och gör fler dåliga val"

Åt helvete för ofta sitter jag bara och velar och känner mig högst förvirrad och osäker i alla mina val och prioriteringar. Det gör att jag först inte tar några beslut alls, alltså att spelet blir väldigt segstartat, sen tar jag några beslut som går bra – och sen kommer tidpunkten då jag gör ett dåligt val. Jag tappar direkt suget att göra bra ifrån mig eftersom jag "redan gjort ETT dåligt val". Jag struntar i vilket och gör fler dåliga val och helt plötsligt står jag mot slutbossen och är 1) en bråkdel av den rekommenderade leveln, 2) fullkomligt barskrapad vad det gäller användningsbara föremål och utrustning samt 3) inte alls intresserad av vad som händer. Jag vill bara ha det överstökat. Varför? Jo...

Längden
Spel som drar ut över 15 timmar måste ha ett tydligt tema, en bra och för mig engagerande handling (vare sig det är berättelsen eller spelmekaniken eller uppgiften framför mig) och dessutom ha klara ramar som talar om för mig vad som förväntas av mig på ett sätt som gör att jag kan förstå det. Utmaningar som handlar om micromanagement och planering är det värsta jag vet, jag vill ha direkta utmaningar. De som förlitar sig på reflexer, ryggmärgshandlingar och instinkt. Intrikata RTS-spel är, som ni alltså säkert förstår, något av det absolut sämsta jag vet. Och vaga RPG:s som låter spelaren missa 90% av spelet om den inte har energin/tiden att utforska och testa allt möjligt under 100 timmar faller platt hemma hos mig. Jag har inte energi eller intresse att spela något alldeles för länge, jag är notorisk på att lägga ner saker.

Min lösning
Mitt sätt att komma runt det här och ändå få spela lite RPG:s ibland går ut på att jag väljer ut spel som är av lite mindre skala samt har en överskådlig berättelse där det som krävs av spelaren är mycket tydligt. Ett bra exempel på detta är Illusion of Time (SNES). Det är ganska kort, det har en koncis berättelse och går att klara utan någon större ansträngning. Jag har i dagarna även klarat av Chrono Trigger och även där tyckte jag mig ha bra koll på vad som hände. Tidsresorna som finns i spelet trodde jag först skulle vara ett extremt rörigt moment, men det tvärtom hjälpte mig att kategorisera handlingens olika delar och gav mig en bättre överblick. Jag var ändå hela tiden fortfarande lite rädd att jag skulle falla på mållinjen och inte klara av slutbossen men det var där min andra del av lösningen kom in. Guideböcker.

"GameFAQS-guiderna är bara ren text och förbannat tråkiga att bläddra i"

De flesta RPG:s har någon form av guidebok där ute med massor av intressant fakta om spelet. Stöd, hjälp, ledtrådar och ibland till och med mindre spoilers bland bilder och fina färger. Ja, det gäller alltså att hitta guideböckerna (jag letar upp PDF:erna), de mycket omtyckta GameFAQs-guiderna är bara ren text och förbannat tråkiga att bläddra i om ni frågar mig. Så. Börja med lättare RPG:s, ha med en guidebok, drick mycket kaffe. Det är så jag sakta men säkert försöker ta mig in i rollspelens förlovade land.

Fruktstund! 01/02/2014 - 16:00

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.