Vargavakas bild

Aiurs nobla söner och döttrar, Svärmens blodtörstiga kommendanter och mänsklighetens sista motståndsstyrkor; tiden är kommen. Det är dags att rusta till krig. Den första säsongen av Skillpoints Starcraft 2-turnering går av stapeln.

Format: turnering

Den första säsongen av vår Starcraft 2-turnering är uppdelad i två delar; ett gruppspel där alla möter alla följt av ett slutspel med semifinaler, bronsmatch och final.

Gruppspelet spelas i nio omgångar. När alla omgångar har spelats och alla har mött alla möts de fyra högst placerade spelare i ett slutspel där vinnaren av gruppspelet möter fyran, medan tvåan möter trean. Om de fyra högst placerade spelare har lika många poäng när gruppspelet är slut blir matchdifferens avgörande. Om spelare fortfarande ligger på delade platser avgörs den inbördes ordningen med en utslagsmatch.

Format: spelserie

Gruppspelet spelas i spelserier i bäst av tre matcher där först till två vinster resulterar i en vunnen serie. Om en deltagare vinner de första två matcherna spelas inte den tredje, men huruvida serien vinns med 2-0 eller 2-1 spelar först en roll om matchdifferens kommer in i bilden.

Slutspelet spelas i spelserier i bäst av fem matcher.

Kartor

Alla spelserier spelas på de kartor som gäller för rankade 1v1-matcher på battle.net. Dessa kartor är Blistering Sands, Jungle Basin, Scrap Station, Steppes of War, Xel'Naga Caverns, Delta Quadrant, Lost Temple, Metalopolis och Shakuras Plateau.

Första matchen i en matchserie spelas alltid på vår standardkarta Xel'Naga Caverns, varpå förloraren väljer karta i följande match. Om en serie går till tre matcher fortsätter samma regel att gälla, förloraren i matchen innan (match två) väljer karta. En karta får bara spelas en gång i en spelserie.

För att alla skall få möjlighet att bekanta sig med vår standardkarta Xel'Naga Caverns finns en genomgång av kartan tillgänglig (PDF-format 500kB).

Spoiler: Highlight to view

↑ Blistering Sands
En relativt liten karta med två startpunkter. Stenar blockerar alternativa ingångar till baserna och två vakttorn övervakar de centrala delarna av kartan.

↑ Jungle Basin
En karta med två startpunkter och skyddade expansioner. Stenar blockerar alternativa ingångar som gör de till en början skyddade expansionerna betydligt mer utsatta. Terrängen består av olika smala vägar och saknar öppna fält.

↑ Scrap Station
En karta med två startpunkter och breda ramper. De närmaste expansionerna är till en början väl skyddade men kan bli mer utsatta om de närliggande stenarna förstörs. Ytterligare stenar blockerar en genväg som skär ner på avstånden mellan baserna avsevärt.

↑ Steppes of War
Den minsta kartan i urvalet har två startpunkter. Korta avstånd och utsatta expansioner gör tidiga attacker effektiva.

↑ Xel'Naga Caverns
En karta med två startpunkter, långa avstånd och relativt öppna fält. De utsatta guldexpansionerna gör kontroll av vakttorn i mitten viktigt.

↑ Delta Quadrant
En karta med fyra startpunkter, korta avstånd och ett vakttorn i mitten. Spelare kan välja mellan att expandera utåt till en expansion helt öppen för attacker eller bakåt till en betydligt mer skyddad position. För att expandera bakåt måste dock först stenar rensas ut.

↑ Lost Temple
En karta med fyra startpunkter där avstånden är olika långa beroende på var man startar. Om spelarna startar på de södra + östra eller norra + västra startpunkterna är alla avstånd korta. Om de däremot startar på de södra + västra eller norra + östra startpunkterna är luftavstånd korta medan markavstånd är långa. Till sist, om de startar diagonalt är alla avstånd långa. De närmsta expansionerna kan attackeras ifrån den intilliggande klippan.

↑ Metalopolis
En karta med fyra startpunkter och olika avstånd likt Lost Temple. Den första expansionen saknar en klippavsats likt Lost Temple och är därav lite lättare att försvara. Guldexpansionerna ligger i mitten av kartan och långa spelsessioner handlar mycket om att kontrollera området däromkring.

↑ Shakuras Plateau
Den sista kartan har även den fyra startpunkter. Olikt Lost Temple och Metalopolis går det inte att starta på de närmaste startpunkterna (om en spelare startar syd-väst kan den andra inte starta nord-väst) så rent praktiskt kan den ses som en karta med tre startpunkter. Avstånden är långa och stenar blockerar en alternativ ingång.

↑ Översikt av alla kartor (klicka för större bilder)

Planering och rapportering

Gruppspelet spelas med en takt på en spelserie i veckan enligt schemat som följer här nedan. Under 2010 spelar vi tre spelomgångar, runt jul och nyår tar vi en paus och ser på Kalle Anka och dricker skumpa varpå vi spelar de resterande sex omgångarna. Deltagarna planerar själva sina matcher (detta kan tex. göras genom Skillpoints PM-system) och spelar dessa inom den angivna tidsramen.

Om en (eller flera) spelare inte kan spela en match inom den angivna tidsramen planerar han/hon den tillsammans med sin motståndare på ett annat datum. Detta kan vara antingen före eller efter den angivna perioden men skall helst vara så nära inpå som möjligt. Detta för att sprida matcherna och ge oss en jämn ström med material för videosammandragen. Efter att gruppspelet är slut är en "fri" omgång planerad för att ge ett utrymme att spela missade matcher.

Efter att en spelserie har avslutats rapporterar spelarna in resultatet tillsammans med repriserna från matcherna i den här tråden. Via PM tilldelas alla deltagare namn och lösenord till ett gemensamt konto på sc2replayed.com för att ladda upp sina repriser. Alla repriser från en spelserie måste laddas upp för att resultatet skall vara giltigt (men det räcker om en av spelarna laddar upp dem).

Frågor och svar

Vad händer om en spelare tappar anslutning mitt i en match?
Som tumregel följer vi reglerna på battle.net, dvs. den som tappar anslutning förlorar matchen. Om matchen är jämn är det givetvis tillåtet att gemensamt besluta att spela om matchen men isf. måste den spelare som annars hade fått vinsten tilldelad godkänna detta.

Vi valde "fel" karta, vad gör vi?
Om en av spelarna kommer på detta inom den första minuten av matchen avbryts matchen för att spelas om på "rätt" karta, annars fortgår matchen på den felaktiga kartan. Återigen kan spelarna gemensamt besluta att spela om matchen på rätt karta, men då måste båda spelarna ge sitt godtycke för detta.

Aaaah, jag måste gå på toa! Hjälp!
Båda spelare kan pausa spelet utan förvarning om någonting oförutsett inträffar. De måste dock kolla att deras motspelare är redo innan de fortsätter matchen.

Min motspelare svarar inte på PM, vad skall jag göra?
Försök igen, resultat kan alltid medräknas efterhand. Om en spelare däremot drar sig ut ur turneringen helt och hållet stryks alla resultat mot den spelaren. Detta för att alla skall ha samma möjliga totala antal poäng.

↑ Svar på diverse praktiska frågor angående turneringen

Pod- & vodcast

Allt eftersom SkillCraft fortgår kommer turneringen att dokumenteras i regelbundet återkommande ljud- och videoreferat. Värdar för detta är Nils Olovsson (UfU_X), Victor Thörn och Magnus Svensson (Vargavaka).

Vi försöker släppa ett ljudavsnitt per spelomgång där går vi igenom resultaten från den gångna veckan och blickar framåt mot nästa spelomgång samt en "veckans match" vilken vi kommenterar i sin helhet i ett videoavsnitt.

Ljudavsnitt och videkommentarer spelas generellt sett in under Söndagar.

Arkiv

Avsnitt 1.1 : ljudavsnitt
Avsnitt 1.2 : veckans match (Jotta - UfU_X) del 1, del 2

Avsnitt 2.1 : ljudavsnitt
Avsnitt 2.2 : veckans match (Maxxon - Vargavaka) del 1, del 2

Avsnitt 3.1 : ljudavsnitt
Avsnitt 3.2 : veckans match (Vargavaka - Wombat) del 1, del 2

Avsnitt 4 : veckans match (Wombat - Sebastian Magnusson) del 1, del 2
P.g.a. brist på spelade matcher uteblir veckans ljudavsnitt.

Valda matcher kommenterade av Undertaker finns tillgängliga på hans YouTube-kanal.

Starcraft 2 ID-tag

Andreas Berg : ettglasjuice #533
HybridTheWombat : Wombat #412
Jotta : Jottastic #845
Kallgren : kallgren #138
Maxxon : Maxxon #543
Sebastian Magnusson : Lictor #527
Thörn : ThOrn #887
UfU_X : UfU #646
Und3rtak3r : undertaker #279
Vargavaka : Vargavaka #505

↑ Användarnamn och ID-tag för alla deltagare

Spelschema och resultat

Omgång 1 (22 Nov - 5 Dec)
Jotta - UfU_X | 2 - 1 | Match 1 , Match 2 , Match 3
Und3rtak3r - HybridTheWombat | 2 - 0 | Match 1, Match 2
Vargavaka - Andreas Berg | 2 - 0 | Match 1 , Match 2
Kallgren - Thörn | 2 - 0 | Match 1 , Match 2
Sebastian Magnusson - Maxxon | 0 - 2 | Match 1, Match 2

Shift (ute ur turneringen) - HybridTheWombat | 0 - 2 | Match 1, Match 2

Omgång 2 (6 - 12 Dec)
Und3rtak3r - Jotta | 2 - 1 | Match 1, Match 2, Match 3
UfU_X - Andreas Berg | 1 - 2 | Match 1, Match 2, Match 3
Thörn - HybridTheWombat | 0 - 2 | Match 1, Match 2
Vargavaka - Maxxon | 2 - 1 | Match 1, Match 2, Match 3
Kallgren - Sebastian Magnusson | 2 - 0 | Match 1, Match 2

Omgång 3 (13 - 19 Dec)
Jotta - Maxxon | 0 - 2
Thörn - Sebastian Magnusson | 2 - 0 | Match 1, Match 2
Kallgren - Andreas Berg | 2 - 0 | Match 1, Match 2
Und3rtak3r - Vargavaka | 1 - 2 | Match 1, Match 2, Match 3
UfU_X - HybridTheWombat | 2 - 1 | Match 1, Match 2, Match 3

Jullov (20 Dec - 9 Jan)

Omgång 4 (10 - 16 Jan)
Thörn - Jotta | 2 - 1 | Match 1, Match 2, Match 3
Maxxon - Andreas Berg | 2 - 0
Und3rtak3r - Sebastian Magnusson | ? - ?
UfU_X - Kallgren | 0 - 2 | Match 1, Match 2
Vargavaka - HybridTheWombat | 2 - 0 | Match 1, Match 2

Omgång 5 (17 - 23 Jan)
Jotta - Andreas Berg | ? - ?
Und3rtak3r - Thörn | 0 - 2 | Match 1, Match 2
UfU_X - Maxxon | 0 - 2 | Match 1, Match 2
Sebastian Magnusson - HybridTheWombat | 2 - 0 | Match 1, Match 2
Vargavaka - Kallgren | 0 - 2 | Match 1, Match 2

Omgång 6 (24 - 30 Jan)
Sebastian Magnusson - Jotta | ? - ?
Maxxon - Kallgren | 0 - 2 | Match 1, Match 2
Thörn - Vargavaka | 2 - 0 | Match 1, Match 2
Andreas Berg - HybridTheWombat | 0 - 2 | Match 1, Match 2
Und3rtak3r - UfU_X | ? - ?

Omgång 7 (31 Jan - 6 Feb)
Jotta - Kallgren | ? - ?
Sebastian Magnusson - Vargavaka | 0 - 2 | Match 1, Match 2
Maxxon - HybridTheWombat | ? - ?
Thörn - UfU_X | 2 - 0 | Match 1, Match 2
Und3rtak3r - Andreas Berg | ? - ?

Omgång 8 (7 - 13 Feb)
Vargavaka - Jotta | ? - ?
Kallgren - HybridTheWombat | ? - ?
Sebastian Magnusson - UfU_X | ? - ?
Maxxon - Und3rtak3r | ? - ?
Thörn - Andreas Berg | ? - ?

Omgång 9 (14 - 20 Feb)
Jotta - HybridTheWombat | ? - ?
Vargavaka - UfU_X | 2 - 0 | Match 1, Match 2
Kallgren - Und3rtak3r | ? - ?
Sebastian Magnusson - Andreas Berg | ? - ?
Maxxon - Thörn | ? - ?

Omspel : tid att spela missade matcher (21 - 27 Feb)

Slutspel (planeras vid en senare tidpunkt)

↑ Alla matcher uppdelade i nio spelomgångar med tidsperioder

Ställning (uppdaterad 1 Mar)

# |Ras & namn| Poäng |Vinster |Förluster |Diff. |Omgångar
1 Kallgren
6
12
0
+12
6
2 Vargavaka
6
12
6
+6
8
3 Thörn
5
10
5
+5
7
4 Maxxon
4
9
4
+5
6
5 Und3rtak3r
2
5
5
0
4
6 HybridTheWombat
2
5
8
-3
5
7 Jotta
1
4
7
-3
4
8 Sebastian Magnusson
1
2
6
-4
4
9 Andreas Berg
1
2
9
-7
4
9 UfU_X
1
4
11
-7
6

↑ Den aktuella ställningen i gruppspelet

shifts bild

Riktigt bra att du satte ihop det så snabbt,Ska försöka fixa mitt internet så gott det går.
Men jag har en sån här router http://gopaultech.com/files/2008/05/wndr3300-router.JPG det är en NETGEAR WNDR3300. och ett d-link trådlöst internet sändare.
Men det är inte för att jag har trådlöst för om jag kör på lina så tappar jag anslutningen en då.EXAKT samtidigt som den som har trådlöst :~

Jottas bild

Får man köra matcher från omgång åtta redan nu?
Eller måste första gruppspelet vara avklarat innan vi går in på andra, osv?

Här vet jag att handtaget finns, jag vet det.

Vargavakas bild

Nu tror jag att jag har fått med allt så det är bara att börja planera matcher. Om ni hittar stavfel, faktafel, saknar information eller har frågor som inte besvaras i huvudinlägget får ni hojta till.

Jotta: Man får men rekommenderas att inte göra det om det inte behövs. Som jag har tillfört i huvudinlägget vore det bra om matcherna är ganska jämnt fördelade så vi får en ganska jämn ström med material att behandla i videosammandraget. Om det däremot är en period du vet att du inte kan spela är det bara att planera den på en annan vecka, gärna någorlunda i närheten av den ursprungliga.

HybridTheWombats bild

Måste säga att du har gjort det riktigt bra med sjävla huvudinlägget, Varga.

Vargavakas bild

Tack :)
Lite pill var det allt men nu är allt där det skall och blir det enkelt och smidigt att uppdatera allt eftersom.

Senast ändrad av Vargavaka, 22 november, 2010 - 00:38.
Reyqunes bild

Finns det något ni behöver hjälp med? 0:)

shifts bild

Reyqune skrev:

Kommentera,men det vill du inte

kallgrens bild

jag vet inte om jag har förstått allt rätt eftersom jag är lite trög :p men kommer du att göra upp ett spelschema( när vem möter vem ) eller ska man fixa de själv via pm?

TTV
TTVs bild

kallgren skrev:
men kommer du att göra upp ett spelschema( när vem möter vem ) eller ska man fixa de själv via pm?

Finns i huvudinlägget. :beer: Spelschema dvs.

Kletets bild

Superbt Vargavaka. Allt som fattas är spelodds o.s.v., men det kommer antar jag :bigsmile:

I can't remember to forget you.

Vargavakas bild

Reyqune: Jag tror inte det, allt planeringsarbete är i stort sett gjort nu. Vi har några specifika praktiska frågetecken ang. våra videosammandrag men det är sådant som vi får lösa genom trial and error.

kallgren: Som Thörn sade så finns spelschemat i huvudinlägget (passande att han pekar ut det då ni möter varandra i första omgången ;)). Jag har försökt att stoppa all praktisk information i huvudinlägget. Läs det noga och om det fortfarande är frågor, hojta till.

Spelschemat är f.ö. sammanställt med en schemaläggare i kombination med en slumpgenerator för att tilldela positioner till alla deltagare. Det enda som jag själv har gjort för att påverka spelschemat är att lägga omgången då Maxxon möter Jotta under den vecka då de båda har angett att de har ont om tid så de kan planera runt omkring det.

Kletet: Haha, fast då behöver vi en låtsasvaluta att satsa också... hmm, satsa inlägg? ;)

TTV
TTVs bild

Jag kan ju passa på och säga att jag har lagt till alla som har ställt upp i serien som vän nu.

shifts bild

Jag kanske drar mig ur turneringen för mitt internet.
Jag vet inte hur jag ska fixa det.

Vargavakas bild

Lagom sent för mig att redan ha gjort ett spelschema baserat på tio spelare men tillräckligt tidigt att inte spela en enda match... jag får huvudvärk :tired:

shifts bild

Vargavaka skrev:

Jag kan vara med men jag tror jag kommer bli discconetad o några matcher men om jag har tur kanske så blir jag det inte i nån.

Men blir ni inte arga,såklart jag ställer upp.

Sebastian Magnussons bild

Behövs det en proxy av något slag kan jag säkert ställa upp annars. Jag är usel nog att inte vara med i slutspelet ändå ;)

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar.

Und3rtak3rs bild

kan ställa upp som match/ersättare om det krisar sig.

Vargavakas bild

Tack så mycket för erbjudandet både Sebastian och Undertaker. Det är skönt att veta att det inte råder någon brist på villiga ersättare :)

Shift: Vad mig beträffar är det inte ditt beslut som stör men att du velar så. Först var du intresserad, sedan var det "möjligtvis", varpå du var intresserad igen för att senare dra dig ur. Samma sak med ditt rasval. Om du bara kan bestämma dig så blir det så mycket enklare att planera runt det.

TTV
TTVs bild

Känns som att det bör beslutas snabbt angående shifts framtid i turneringen. Såklart upp till honom men om han stannar får han se till att det är till 100%.

HybridTheWombats bild

Bara man inte måste börja om matcherna 3-4 gånger pga disconnects. :|

shifts bild

Jag stannar,Men bli inte arga om det händer 0:)

TTV
TTVs bild

Förlust för mig mot kallgren. Två raka.. :(

Fa-an.

TTV
TTVs bild

Replays på mig spela sämre än kletet är upplagda. Känn er fria att håna. :beer:

Vargavakas bild

Huvudinlägget är uppdaterat. Jag lade repriserna som länkar i resultatlistan :)

UfU__Xs bild

UfU__X vs Jotta

Förlust för mig mot Jotta. Jotta vann två matcher och jag en.
Lägger upp repriser någon gång under morgondagen är det tänkt.

Men jag är rätt nöjd i alla fall. Jag är ju fortfarande i min linda av oputsat brons i vanliga fall. :bigsmile:

Edit: Införde lite spoiler tags. :8)

Senast ändrad av UfU__X, 27 november, 2010 - 02:07.

"HI! I LIKE SHORTS! THEY'RE COMFY AND EASY TO
WEAR!"

shifts bild

UfU__X skrev:
[/quote
Måste ni spoila alla matcher?

UfU__Xs bild

Replays är nu uppladdade.

Edit: Skadar ju iofs inte att länka. :p
Match 1
Match 2
Match 3

Senast ändrad av UfU__X, 27 november, 2010 - 13:07.

"HI! I LIKE SHORTS! THEY'RE COMFY AND EASY TO
WEAR!"

Vargavakas bild

Jag och Andreas Berg har spelat gruppspelets enda TvT-serie :D

Resultatet finns att hitta i huvudinlägget men om någon vill se på repriserna utan spoilers finns de här;

Match 1
Match 2
Match 3

Tack för en trevlig spelserie Andreas! :) :beer:

PS. Tre spelserier avklarade, two to go. Om ni vill ha möjlighet att få er match utvald för att bli kommenterad i "veckans match" får ni se till att spela den innan Söndag, ni har en vecka på er.

Senast ändrad av Vargavaka, 28 november, 2010 - 18:30.
Christoffer-Robins bild

Behöver ni ersättare så säg bara till finns på msn 24/7: asvvds@hotmail.com

Alexanders bild

Även fast jag (ännu?) inte spelar SCII så måste jag flika in och berömma den fina loggan (och finurliga turneringsnamnet). :bigsmile: :beer:

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.