Alien Breed 3: Descent

Recension - PC - tis 23 november 2010, kl 09.35

Släppdatum: 2010-11-17    Genre: Action
Utvecklare: Team 17    Åldersgräns:

3
"En värdig avslutning på den nya Alien Breed-sagan"

Med två delar av trilogin bakom sig borde det mesta nu vara nedförsbacke för den återupplivade Alien Breed-sagan och det tredje kapitlet - kallat Descent - är mycket riktigt också den vassaste delen. Det är även den mest actiontunga. Efter en försiktig öppning som till större del byggde på pusslande och stämning och en välavrundad mitt är det nu i och med Descent raka vägen till målsnöret i högsta tempo som gäller. Utomjordingarna är argare och fler än tidigare, och som titeln antyder är skeppet som kalaset utspelar sig på dessutom på väg att störta in i en planet och förvandlas till grus. Så högt tempo, som sagt. Som det sig bör av en final.

Slemma monster finns det gott om.

Samtidigt bibehålls samma täta atmosfär som gjorde föregångarna vassa, denna spända blandning av survival horror och action som påminner lite om Dead Space-serien, något som också antagligen inspirerat Descents utomskeppsliga äventyr i vakuum. Visuellt är spelet riktigt schysst, vilket det lika mycket har Unreal-motorn som Team 17:s känsla för detaljer att tacka. Det är alltså den bästa sortens stiligt, så väl tekniskt som estetiskt. Ska man ändå klanka ned lite så är ett problem att det känns lite repetitivt, vare sig fiendesorter eller miljöer varieras fruktansvärt mycket, med följd spelet känns tryckande även på fel sätt. Det är ingen stor sak, men förtjänar ändå att nämnas.

Trevliga miljöer och en story som faktiskt känns intressant mellan varven.

Men som helhet är ändå Alien Breed 3: Descent ett spel som förtjänar att bära det anrika Alien Breed-namnet. Såväl kontroller som speldesign osar kvalitet och det märks att Team 17 är ett rutinerat gäng som vet hur man snickrar ihop ett bra spel. Tagen som helhet är den nya Alien Breed-sagan en fingervisning om hur välgjorda och seriösa nedladdningsbara titlar faktiskt börjar bli, de är värda att tas på allvar. Även om de tre nya spelen gör sig bäst i ordning fungerar de också utmärkt att spelas separat, och har man råkat missa Impact och Assault kan man gott passa på att ta sig en dos Descent ändå.