ARK: Survival Evolved

Recension - PC - sön 24 september 2017, kl 14.48

Släppdatum: 2017-08-29    Genre: Survival, Äventyr
Utvecklare: Studio Wildcard    Åldersgräns:

"Ett paradis för dinosaurieälskaren men fullständigt oförlåtande mot nybörjare."

För fans av survival-genren är ARK: Survival Evolved ingen direkt främmande titel. Det släpptes på Steam redan för 2 år sedan som del av deras Early Access-program som så många andra framgångsrika spel i genren. Sedan dess har vi även fått se spelet få två tillägg: Multiplayer-läget Survival of the Fittest och ökenvärlden Scorced Earth, allt medan spelet fortfarande räknats som ett Early Access-spel. Från och med nu i höst har ARK dock, till skillnad från populära konkurrenter som oslipade diamanten 7 Days to Die, lyckats med bedriften att ta sig ur den fållan och fått en slutgiltig release och med det även portningar till konsolformat.

Så frågan om ARK: Survival Evolved nu är ett färdigt spel känns väldigt relevant. ARK är nämligen mycket; Dinosaurieryttar-simulator, Överlevnadsspel, Evolutionssimulator, PvP-arena, Äventyrsspel, men färdigt skulle jag nog inte hävda att det är. För rättvisans skull bör väl påpekas att det är osäkert om den här typen av spel någonsin kan vara färdigt egentligen. Likt konkurrenterna har en del av spelets monetära framgångar kommit från det faktum att spelet konstant uppdateras, poleras och får nytt innehåll. Vilket lämnar oss med en ny fråga: är det relevant att släppa ett sådant här spel under föreställningen att det skulle vara färdigt? Mitt svar skulle nog vara att det inte är det, såvida det inte är en antydan om att utvecklarna ämnar lugna ner sig med support och uppdateringar till spelet. Vilket man får hoppas att Studio Wildcard, hjärnorna bakom ARK, inte ämnar göra.

ARK är som sagt nämligen långt ifrån färdigt i många aspekter. Det kanske allvarligaste är bristen på stöd och information nya spelare får när de ska försöka sätta sig in i spelet. Att säga att ARK är oförlåtande i början är en underdrift. För den som inte bekantat sig med titeln sedan tidigare så bör det kanske påpekas att ARK tar plats på en gigantisk ö befolkad i huvudsak av dinosaurier och olika förväxta urtidsdjur. Man börjar helt från grunden, naken in på bara kroppen och ska försöka överleva mot vad som initialt känns som omöjlig odds. Att bli uppäten av stora insekter eller något ettrigt dinosaurieyngel tillhör vardagen för nybörjare. Det är inte förlåtande för fem öre och fokus ligger verkligen på överlevnad. I början är det ren stenåldersnivå men med tiden och lite tålamod så ökar ens färdigheter och tids nog rider man på sin egen T-rex eller flyger runt på någon Pterodactyl. Dessutom så kommer man under spelets gång att förskansa sig mer avancerad teknologi och rustningar. Relativt sett i alla fall.

Men det är därför man fortfarande kan kritisera spelet för att det är oförlåtande. Inlärningskurvan är rätt hög och spelet ger ingen hjälp i att förstå dess stundvis invecklade gränssnitt eller vad som behövs i vissa situationer. Visst kan man förstå att spelskaparna velat ha det så, för att verkligen sätta fokus på spelarens egen förmåga att överleva i den miljö man befinner sig i. Att skapa en vilja att bli bättre, att bemästra spelet och själv upptäcka och lära sig spelets alla hemligheter. Men när man släpper ett spel som "färdigt" bör det ändå förväntas viss grundläggande hjälp med gränssnittet åtminstone.

Spelet erbjuder dock enormt mycket utmaningar och är tillfredställande frustrerande på rätt sätt oftast. Det är vackra landskap som målas fram och ett bokstavligt paradis för dinosaurie-älskare. Det har ett gedigt innehåll och hyfsad bredd på spelupplevelser. Det simpla men effektiva sättet att bygga baser och byggnader gör att det även tillfredsställer kreativiten hos spelare då möjligheterna är många så länge tålamodet finns där. Det går med fördel att lira ensam eller samarbeta med andra, likväl som att köra mot andra spelare beroende på val av servrar och spellägen. För de som dessutom nått tillräckligt långt i spelet finns möjligheten att delta i mer utmanande bosstrider och ta del av belöningar där. Spelet har i och med sin nu officiella release även, utöver PC, släppts även till PS4 och Xbox One för den som hellre spelar framför en TV. Jag har inte testat konsolversionerna, men misstänker att spelet inte är mindre förlåtande där.

För mig är ARK ett spel som erbjuder många timmar av utforskande och spelglädje. Men jag är ingen dinosaurieälskare egentligen, och det känns som att det är spelets huvudsakliga målgrupp. Hur kul jag än har i ARK lockar andra survivalspel ändå mer i slutändan. Men det sagt så är ARK i sitt nuvarande skick ändå ett av de mest genomarbetade, vackraste och komplexa survival-spelen ute på marknaden. Det gör det väldigt lätt att ha överseende med tillkortakommandena.