Assassin's Creed: Brotherhood

Recension - Xbox 360 - tors 23 december 2010, kl 14.33

Släppdatum: 2010-11-19    Genre: Action, Äventyr
Utvecklare: Ubisoft Montreal    Åldersgräns:

"Assassin's Creed: Brotherhood är ett värdigt avslut på berättelsen om Ezio."

Om du gillade Assassin’s Creed 2 lika mycket som jag kommer inköpet av Assassin’s Creed: Brotherhood vara ganska givet då det väldigt kortfattat kan beskrivas som ”mer av det goda”. Återigen kastas vi in i Ezio Auditores Italien med nya manicker, nya konspirationskåta historiska gestalter och en massa underlig science fiction, och det är väldigt svårt att inte tycka om. Assassin’s Creed: Brotherhood är ett av de mest lättigenkännliga men också ett av de mest fullproppade spelen detta år.

Berättelsen tar vid där vi sist lämnade vår silkestrutade charmör, strax efter boxningsmatchen med påven i ett hål efter en cliffhanger som inte kan ha lämnat någon tillfredsställd. Den nya fienden tar sin form i familjen Borgia som förstör Ezios lilla idyll och mördar hans farbror. Skogstokig och hög av ilska är det dags att ta sig till Rom för lite revolution, något som ska ske genom att rekrytera folket. Spelmässigt är Brotherhood mer eller mindre Assassin’s Creed 2 och de största förändringarna har skett till uppdragsstrukturen. Trots att det ser ut som att Ezio sprungit igenom en second-hand-butik iförd kardorretrikåer är han lika smidig och skicklig på parkour som han alltid har varit. Han är även mer aggressiv än tidigare, något som märks i striderna som nu uppmuntrar attacker med lovord om specialattacker som blir tillgängliga efter ett visst antal kombinationer. På den här fronten fungerar fortfarande konceptet även om det börjar bli lite för igenkännligt.

De stora förändringarna har skett i hur varierade och väldesignade uppdragen är, och nog finns det mängder av saker att göra i Assassin’s Creed: Brotherhood. Spelvärlden är fylld med tillräckligt många sidouppdrag och föremål att samla att bara Ezios extraknäck tar upp många timmar vid sidan om den redan långa kampanjen. Även Leonardo Da Vinci återvänder i de kanske mest intressanta uppdragen i spelet som blandar både smygelement och ren action på ett riktigt bra sätt. Även möjligheten att rekrytera och skicka ut lönnmördare på uppdrag runt om i Europa är riktigt kul, även om det mest handlar om stela menyer. Det hela fyller dock en funktion då de lönnmördare som inte är på uppdrag kan kallas in för snabba och spektakulära mord på dina fiender. Varje individ uppgraderas dessutom ju oftare du använder dem, vilket gör det hela till ett kul extramoment. Uppdragsdesignen överlag är den bästa i serien, och problemet med att spelet blir lite för enformigt med tiden är att hela konceptet har drivits till sin spets och behöver ett miljöombyte.

Det är lite här spelets flerspelarläge kommer in och glänser, för när enspelarläget trampar på i gamla spår så tar flerspelarläget och skapar något smått unikt på konsoler. Det hela blir lite som digital kurragömma där du är på jakt efter en annan spelare, medan du själv är jagad. Även om man kan välja utseende på sin karaktär finns det mängder med kopior som gör dig omöjlig att urskilja om du håller dig till normalt beteende. Spring omkring och hoppa på tak och du blir väldigt enkel att hitta och blir straffad med att fler spelare kommer att jaga dig. Kort sagt är det ett väldigt underhållande läge som är svårt men också väldigt belönande.

Även om Asssassin’s Creed: Brotherhood är ett väldigt roligt spel så börjar det märkas att det här är Ubisofts sista försök att klämma ur den sista bit av kreativitet som finns kvar att mjölka ur renässansens Italien. Jag gillar Ezio, men nu är det dags att fortsätta och Brotherhood är ett värdigt avslut på berättelsen om allas vår favoritmördare.