Bastion

Recension - PC - fre 26 augusti 2011, kl 08.27

Släppdatum: 2011-08-16    Genre: Rollspel, Action
Utvecklare: Supergiant Games    Åldersgräns: 12+

5
"Årets bästa saga"

Kalla mig gammalmodig men jag gillar inte den trend många spel hakar på där de desperat måste apa efter explosiva Hollywood-produktioner där jag spenderar lika mycket tid att stirra på regissörens filmdrömmar som jag faktiskt interagerar med verket. De senaste årens spel strävar nästan komiskt mycket åt det hållet och det hela har blivit något av en tragisk snoppmätartävling där ingen egentligen går segrande ur striden. De spelen som lyckas bäst blir slipade verk som tappar glöden när den inledande fanfaren slutat ljuda. De som lyckas sämst blir helt enkelt skit från första början och lyckas aldrig maskera att det hela är skrivet och regisserat av en speldesigner som vill bli nästa Nolan eller Spielberg. Kort sagt, det spelmässiga brukar oftast sakna originalitet eller håller helt enkelt inte måttet. Det är här Bastion kommer in i bilden och armbågar sig fram med ett berättande som greppade tag i mig som få spel lyckats med, och detta med väldigt simpla medel och en fruktansvärt sexig berättarröst.

Bastion är sagan om The Kid, en ung man som vaknar upp i en värld raserad av en domedagsliknande händelse kallad The Calamity. Hela världen är förvandlad till öar som flyter omkring i luften och inte en enda människa finns inom synhåll, tills han träffar mustaschprydde Rucks som genom hela berättelsen förtäljer historien. Mer tänker jag inte avslöja om handlingen i Bastion då själva premissen egentligen inte är det som gör handlingen briljant. Det är hur Bastion berättas och tempot som för handlingen framåt som är det intressanta. I stort sett allt som The Kid gör i världen berättas i realtid av Rucks och den övergripande handlingen förs framåt på samma sätt. Alla världar, vapen, grupper av människor och individuella karaktärer presenteras i sinom tid utan att bli allt för komplicerade eller för simpla. Det unika i detta är att handlingen förs framåt av spelaren och inte tvärtom, eller snarare att illusionen av detta hålls intakt genom hela spelet. Allt detta leder fram till ett klimax som inte bara har olika slut, utan också gjorde att jag kände att spelet lämnade mig med ett värdigt slut utan att all mystik gått upp i rök. Bara det skulle jag kalla för en riktig framgång. Spelets presentation och musik håller också hög klass med fantastiskt vackra miljöer fyllda med färg och musik som är lika magisk som handlingen. Rucks röst är också skrämmande förförande och varje gång karln talar känns det som att mina hörselkanaler masseras med honung. Tänk dig en yngre version av cowboyen i The Big Lebowski så har du en aning om vad det handlar om.

Spelmässigt för Bastion tankarna till actionrollspel av den gamla skolan, med några viktiga knorrar som gör att känslan av deja vu inte slår till. Kid har ett flertal vapen till sitt förfogande och actionmomenten i spelet är snabba, varierade och precis lagom utmanande. Vill man dessutom göra det än svårare för sig finns det diverse idoler som man kan samla på sig under spelets gång som ger fiender olika färdigheter och styrkor. Detta till en viss vinning i resurser för The Kid, så klart. Det hela är ett underhållande sätt att föra in svårighetsgraden i spelets handling och de olika vapnen gör att rollspelandet gör sig påmint utan att lägga för mycket tyngd på en massa siffror. Tillgången till ett destilleri ger även det fler möjligheter till valfrihet då olika drycker ger olika förmåner för spelaren. Fler drycker låses dessutom upp vid varje nivå spelaren når vilket ger en värdig anledning att spela om Bastion även när det ursprungliga äventyret på runt sex timmar är över.

Som du kanske har förstått med denna kärleksförklaring förklädd till en recension är Bastion ett av de bästa spelen jag tagit mig an i år. Det var ett spel som jag njöt av rakt igenom och det är inte ofta jag kan säga något sådant med ett rent samvete. Spelet är inte bara ett fartfyllt actionrollspel, det är också en historia som för berättande i mediet framåt på ett så charmigt sätt att jag nästan får förhoppningar om framtiden för vad utvecklare faktiskt kan uppnå.

Ni no Kuni blir nog det spelet jag kommer lägga ner mest tid på i år. 01/21/2013 - 10:11

Väntat på denna, tack, nu ska jag genast till Marketplace.