Bloo Kid 2

Recension - Ouya - ons 1 februari 2017, kl 11.44

Släppdatum: 2014-03-06    Genre: Plattform
Utvecklare: Winterworks    Åldersgräns:

"Ett standardiserat plattformsspel då och då sitter väl inte fel?"

Jag tror att du har en ganska bra uppfattning om vad Bloo Kid 2 är för ett spel bara genom att titta på valfri skärmdump från det. Det är ett sidoscrollande plattformsspel i 2D som tar kraftig inspiration från de gamla pärlorna vi alla minns. Därför återfinns här pixliga sprites, rockig bitpop, föremål att samla, fiender att hoppa på och hemligheter att upptäcka. Med rötterna i mobilspelscenen finns här även ett antal extrakrav som spelaren kan välja att möta under varje bana, något jag vanligtvis avfärdar som mobilspelens fulknep att dryga ut ett spel de tröttnat på att göra fler banor till. Här finns det däremot lite tanke bakom vissa av kraven. Till exempel finns det ett som vill att jag dräper varenda fiende på hela banan, vilket gör att jag verkligen utforskar banorna (som börjar extremt grundläggande utan höjdskillnader, svåra plattformshopp eller särskilt fiffiga gömställen – men blir allt mer intrikata ju längre in i spelet jag kör). Ett annat extrakrav är att jag ska hitta de tre gömda specialstjärnorna på varje bana. En uppgift som ibland visar sig vara ganska svår, det blir både klurigt att hitta alla gömställena och ibland liksom praktiskt svårt att ta sig dit.

Världen och karaktärerna Winterworks pixlar upp är av precis lagom snitt för att jag ska bli mycket inspirerad. Det är enkla men tjusiga små sprites som både går snabbt att pärla och är lätta att härma i favoritpixelmjukvaran, jag har redan tagit mig friheten att experimentera med olika skuggningar och animationer fram och tillbaka och det har gett mig ytterligare uppskattning för mediet.

Det vore synd och skam att tänka "en Mario-klon fast med sämre allt" om Bloo Kid 2 och gå vidare utan att ge det en chans. Risken är stor att det är det ödet spelet har framför sig hos många, då det dessutom är ganska långgrund svårighetsgrad. Men det öppnar upp sig rejält för den som lägger någon extra timme på det och blir faktiskt mycket underhållande. Även om det inte tillför genren något riktigt eget, utan mest ekar från fornstora dagar, så gör det det med bravur.

Så, den som söker innovativa nyheter och en spelupplevelse utöver det vanliga har inget att hämta, men den som vill köra en inga-krusiduller-plattformare med blanka pixlar och fet musik borde ta sig en titt. Spelet är inte mer avancerat än så och därför tänker jag inte heller skriva fler ord om det än så.