Botanicula

Recension - PC - tis 15 maj 2012, kl 09.32

Släppdatum: 2012-04-19    Genre: Äventyr
Utvecklare: Amanita Design    Åldersgräns:

4
"En upptäcktsfärd ingen bör missa"

Botanicula är kanske inte riktigt det spelet man förväntar sig av utvecklaren Amanita Design. Inte i nuläget i vilket fall. Med det uppskattade Machinarium som senaste spel på sitt CV väntade sig säkerligen många ytterligare ett spel av samma typ och av mer traditionell peka-klicka-karaktär. Men Botanicula är snarare en återgång till studions tidigare spel och Samorost-serien. Här är det inte längre gränssnittet från förr med föremål som ska plockas upp och kluriga pussel som ska lösas som ligger i fokus, Botanicula handlar istället mer om att upptäcka och utforska.

Man styr dessutom fem stycken karaktärer samtidigt och vid vissa situationer är var och en av dem valbara. Alla besitter olika egenskaper på grund av deras olikartade former. En av dem påminner om ett litet löv och kan flyga medan en annan ser ut som en pinne med ögon. De har åtminstone en sak gemensamt - de är alla oerhört charmiga. Trots att de inte yttrar ett ord till varann känner man för den lilla modiga gruppen varelser som samarbetar för att rädda trädet de lever i från läskiga spindlar. De flerbenta monstren har nämligen bestämt sig för att suga all livskraft ur deras hem och existensen för alla trädets invånare är hotad.

Även om situationen är allvarlig går det inte riktigt att våndas över det hemska som sker i Botanicula. Spelet är verkligen en fröjd att spela och miljöerna är så vackra och finurligt utformade att man oftast sitter med ett litet ofrivilligt leende på läpparna. Allt är så vansinnigt mysigt och det värmer mitt hjärta varje gång den heroiska gruppen lyckas lösa ett problem med applåder och glada tillrop som belöning. Trädet myllrar av liv och det finns så mycket att upptäcka. Allt är heller inte pussel som ska lösas utan merparten av det man stöter på är egentligen meningslösa små händelser som inträffar när det klickas runt på skärmen. Varelser som poppar upp ur glasburkar, glödande insekter som tänds och släcks, inget av detta gör att jag tar mig vidare i spelet men bidrar till att trädet känns levande och överraskande.

Amanita Designs senaste är en meditativ resa bland lustiga varelser och fantastiskt fint animerade miljöer. Det är ett säreget verk som står ut med sin vackra, men speciella, grafik och sitt lugna tempo. Stöpt som ett peka-klicka-äventyr gäller det att leta på skärmen efter klickbara objekt för att ta sig vidare men problemlösningen blir aldrig direkt svår eller utmanande. Det är stämningen och alla härliga upptäckter som gör att jag inte kan slita mig. Man känner dessutom för samlingen filurer som agerar hjältar och man vill till varje pris rädda trädet och utrota de hemska spindlarna från dess yta.

Men trots läbbiga spindelvarelser är trädet i Botanicula en plats alla borde besöka. Jag garanterar att du kommer att trivas.

Hatar Playstation-ägare vänner? Om inte lägg till RadioSpeltorsk på din vänlista. Jag gillar vänner. 04/17/2014 - 15:27
Linnea Hummels bild