Bug Princess

Recension - IOS - mån 13 februari 2012, kl 09.44

Släppdatum: 2011-12-15    Genre: Shoot 'em up
Utvecklare: Cave    Åldersgräns:

"Äntligen, Mushihimesama i fickformat!"

För ett par år sedan när jag satt och övade i ett shoot 'em up för att nå en respektabel highscore, vilket i slutändan gick sådär om jag ska vara ärlig, så slog mig tanken att det hade varit så mycket enklare om man liksom kunde få styra sitt skepp på något mer precist sätt än via en fladdrig spak eller ett stumt styrkors. Många var rösterna som då skrek om arkadstickor till höger och vänster, vilka märken på spakarna och knapparna som var bäst för ändamålet och heja grabbar och stå på.

Vad ingen tänkte på var att arkadspaken också är en spak och alltså utgör även den ett hinder mellan min arma hjärna och total kontroll. Så kom Cave tillslut på den eminenta idén att porta ett av sina spel till IOS. Nu skulle man få styra skeppet genom att dra omkring det med fingret på skärmen - i obegränsad hastighet. Först ut på banan var Espgaluda 2 och det visade sig faktiskt fungera väldigt bra. Det dröjde således inte länge förrän nästa spel gjorde entré i App Store, Dodonpachi Resurrection. Sen Deathsmiles, tätt följt av det kom så Bug Princess - som alltså är den engelska översättningen av originaltiteln Mushihimesama.

Hur har de då lyckats med omvandlingen? Det är trots allt ett komplext och sprängfyllt shoot 'em up som gör sig bäst på stora arkadmonitorer i TATE-läge, hur fungerar det på en liten miniskärm på ungefär tio gånger sex centimeter? Förvånansvärt bra. I och med skärmens imponerande upplösning blir allting glasklart hur stressigt det än är och kontrollen är själva definitionen av precis. Man bestämmer helt enkelt med sitt finger var skeppet ska befinna sig, man drar det precis hur snabbt eller långsamt man vill helt oberoende av superdyra japanimporterade inmatningsdevicer. Själva skjutandet och bombandet kan man välja själv i menyn om man vill sköta själv eller inte - och i så fall var på skärmen de virtuella knapparna för de enskilda kommandona ska befinna sig. På så vis kan man skräddarsy sin upplevelse efter hur bekväm man är med formatet.

Svårighetsgraden är däremot rejält nedskruvad. Jag spelade igenom hela spelet på normal utan att dö ett enda liv, vilket jag aldrig varit i närheten av att lyckas med på min PS2-port av samma spel. Nej, snarare är det så att den högsta svårighetsgraden, hell, motsvarar det vi är vana vid. Jag tycker det är ett smart drag av Cave att satsa på tillgängligheten i det här läget. Att släppa spelet till en bråkdel av originalets prislapp, översätta titeln samt all skärmtext och sänka svårighetsgraden en smula borde verkligen ge utdelning - och jag hoppas att det gör det, för är det något shoot 'em up-utvecklare behöver så är det uppmuntran att våga satsa på oss utanför Japan också.

För att komma till någon form av betygsmotivering så vill jag säga att Bug Princess är precis det man hoppats när det kommer till en IOS-konvertering. Det fungerar och det fungerar väldigt bra. Det riktigt dryper av "bara en vända till" med sina så gott som obefintliga laddningstider och snabba action. Det här är det bästa spelet jag har spelat på min Ipod än så länge. Jag tror till och med att det är på sin plats med en liten sång. Så bra är spelet.

Starfighters kompetenta och välstämda Bug Princess-sång: http://picosong.com/Wrd/

Vargavakas bild

Ah, vad trevligt. Mushihimesama är nog mitt favoritspel från Caves katalog vid sidan av Dodonpachi (och därmed ett favoritspel i hela genren). Kul att även den här versionen verkar verkar fungera så bra (fast det hade jag iofs redan hört i Spelberget).

Jag antar att Bug Princess är som de andra Cave-titlarna till iOs och även det inte fungerar på en äldre (8GB) iPod?

Starfighter Johanssons bild

Vargavaka skrev:

Då har vi samma Cave-smak! :) Fast.. ESP.Ra.De och Espgaluda är de två Cavespel som toppar både Mushihimesama och Dodonpachi, jag tvärälskar mekaniken i de spelen. Jag köpte till och med en supergun och en sån där.. ESP.Ra.De-PCB (det både rimmar och är krabbigt att säga, jag känner mig gangztah) en gång i tiden men eftersom det kräver en TV som klarar 59Hz har hela paketet fått stå i garderoben och samla damm sen dagen jag fick hem det.

Ja, jag kunde inte låta bli att nämna det i Spelberget, mina spelupplevelser rinner gärna över på det där viset, till de medier jag ägnar mig åt!

Vargavaka skrev:

Jag är inte säker på vad storleken har att göra med iPod-versionerna, men 8GB är vad jag har och det fungerar utmärkt. Däremot får man inte ha en äldre pod än Touch 3G!

Vargavakas bild

Av någon anledning fastnade jag aldrig riktigt för Espgaluda, även om jag har det importerat till PS2. Troligtvis mest för att jag köpte det tillsammans med Mushihimesama och tyckte att fantasy-miljön i Espgaluda såg trist ut i jämförelse. Jag borde ge det en ärlig chans någon gång.

Jag trodde att de inte gjorde 8GB-versionerna längre och jag har ingen större koll på vilka generationer som kom när, men det visar sig att podden vi har här är den andra generation :(

Starfighter Johanssons bild

Vargavaka skrev:
fantasy-miljön i Espgaluda såg trist ut i jämförelse

Förståeligt! Mycket ser trist ut i jämförelse med Mushihimesama. Men det är något med att aktivera "förvandla alla skott till poäng"-grejen i precis rätt ögonblick som liksom får min hjärna att fullkomligt kräkas dopamin bortom alla rimliga gränser. Sen skadar det inte direkt att första banan har den bästa låten som hittills förekommit i något shoot 'em up. :)