Caladrius Blaze

Recension - Playstation 4 - fre 2 september 2016, kl 10.04

Släppdatum: 2016-08-10    Genre: Shoot 'em up
Utvecklare: Moss    Åldersgräns: 12+

"Mycket mer än en gubbsjuk skjutare!"

Det är beklagligt nog ganska sällsynt att få lägga rabarber på ett shoot 'em up-spel på Playstation 4. Här har vi i alla fall portning nummer tre av 2013 års Xbox Live-skjutare Caladrius. (Den första portningen var till arkad-PCB och den andra var till Playstation 3.) Lite smått och gott har lagts till originalet och alltså har titeln fått utökning i form av Blaze. Vad har vi då för trevligheter att tillgodogöra oss i denna skjutare?

Det går naturligtvis även att spela två samtidigt
Det allra första jag lägger märke till - och som faktiskt får mig att tappa suget en smula - är att Caladrius Blaze tillhör den besynnerliga subgenren shoot 'em ups-med-förstörbara-kläder-som-bonus. Det innebär kort och gott att när spelaren, eller bossarna spelaren möter, åker på däng så tappas lite av kläderna så att mer och mer av karaktärernas ömma lekamen blottläggs allt medan spelet fortgår. Jag har aldrig riktigt förstått på vilket sätt detta skulle vara ett effektivt incitament till att göra bra ifrån sig i ett shoot 'em up, själv brukar jag nämligen inte spela med kuken. Tursamt nog går det att stänga av just dessa grafiska element och alltså slippa få 15-åriga tuttar i ansiktet var och varannan minut. Jag var inledningsvis rädd att det skulle röra sig om ett spel som stod och föll med sin hebefiligimmick, men det visade sig att Caladrius Blaze är ett förvånansvärt underhållande och gediget spel även utan dessa förlägenheter aktiverade.

Med ordentligt upplevlat vapen går det att bli riktigt jävra farlig
Ledordet är sannerligen valmöjlighet. Vi får välja mellan åtta olika karaktärer att spela som, alla med varsitt unikt standardvapen, tre unika elementattacker – plus medföljande specialläge - och en unik bomb. Elementattackerna har varsin korresponderande mätare i botten av skärmen som töms medan attacken används och fylls på medan den inte gör det. Skivan innehåller tre versioner, Original Mode (originalet från Xbox 360), Arcade Mode (ja, arkadversionen helt enkelt) och Evolution Mode (nya versionen) och dessa versioner skiljer sig främst åt i hur elementattackernas specialläge beter sig. Original Mode använder sig av så kallat "elemental burst" vilket tömmer mätarna och slänger ut en skärmtäckande attack i några sekunder. Arcade Mode använder "fusion", som blandar elementattackerna med standardvapnet. Evolution Mode använder "evolution" som utvecklar elementattackerna till starkare versioner av sig själva. Ju mer vi använder den valda karaktärens specialvapen desto fler ether chips erhålls – ett föremål som går att spendera mellan banorna på att uppgradera de attacker som vi gillar bäst. Börjar det sjunka in hur otroligt många möjligheter till spelsätt det finns i Caladrius Blaze? Åtta karaktärer gånger totalt fem attacker, varpå dessa går att variera i två av spellägena, ger inte mindre än 105 (!) olika sätt att spränga skit på.

Fem banor, en extra bana i slutet för de som inte använder continue och två av spellägena innehåller även ett par specialuppdrag. Ganska sedvanlig längd på ett shoot 'em up med andra ord. Men vilka banor sen! De är varierade, lagom långa, spelar riktigt ösig musik och är sprängfyllda med utsökt designade fiender. Jag är verkligen svag för den här typen av färgsprakande juvelbeprydda fiendeuppställningar tillsammans med glittrande poängföremål och frenetiska attackmönster till höger och vänster.

Caladrius Blaze finns som nerladdningsbar titel på Playstation Store men det går även bra att importera titeln via Japan, då den fysiska skivan har engelsk text både i spelet och manualen.