Cave Story 3D

Recension - Nintendo 3DS - tors 8 december 2011, kl 09.32

Släppdatum: 2011-11-11    Genre: Äventyr
Utvecklare: Nicalis    Åldersgräns: 7+

"I grunden ett fantastiskt spel som i denna version dras med spelmekaniska brister"

Så sent som förra vintern fick vi en alldeles förträfflig konvertering av indieälsklingen Cave Story till nedladdningstjänsten WiiWare. Nu är det dags igen, men den här gången rör det sig om mer än en uppiffad version när spelet dyker upp i boxad 3D-utgåva. Det pixliga 2D-äventyret har alltså gått och blivit trendigt med ny flashig tredimensionell grafik. Men vi ska börja med att spola tillbaka bandet en aning och ta det hela från början.

Cave Story släpptes för första gången som ett japanskt gratisspel till PC 2004. Det tog fem långa år för enmansstudion Daisuke "Pixel" Amaya att skapa Doukutsu Monogatari (här känt som Cave Story) och spelet blev en succé på indiescenen och översattes snabbt till engelska för att ta resten av indievärlden med storm strax där på. Sex år har gått sedan dess och spelet har fått lyckade återutgivningar på WiiWare, DSiWare (bara i USA), PC och Mac. I 3DS-versionen av Cave Story är spelet omgjort från grunden.

Upplägget är dock detsamma - actionfylld plattformsaction där utforskande och föremålssamlande spelar huvudrollen. Spelet har dessutom jämförts med spelserierna Metroid och Castlevania som sen många år tillbaka anammat ett liknande spelupplägg. Det råder ingen tvekan om att Pixel har inspirerats av den ena eller båda dessa framgångsrika serier men samtidigt lyckats göra Cave Story till något eget. Världen och de intressanta karaktärerna gör Cave Story till en annan typ av upplevelse som lyckas med bedriften att kännas annorlunda och spännande trots dess designmässiga likheter med nyss nämnda spelserier.

Tyvärr tar det inte speciellt lång tid innan jag kan konstatera att Nicalis 3D-översättning saknar en del av den magi som gjorde Cave Story till ett så enastående, genomarbetat hantverk. De tredimensionella bakgrunderna, karaktärerna och landskapen är inte stöpta i samma kärleksfulla form som Pixels lågteknologiska motsvarigheter. I det ursprungliga Cave Story, men också i den restaurerade konverteringen, fungerade alla element tillsammans på grund av att de hörde ihop och alla komponenter var sammanlänkade på ett välfungerande vis.

Cave Story 3D är i grund och botten ett fantastiskt spel, precis som titeln det bygger på, men problemet beror inte bara på att det inte ser lika vackert ut som tidigare versioner, utan de spelmekaniska bitarna har dessutom påverkats på ett negativt sätt. Med den numera så detaljerade grafiken har det blivit svårt att avgöra vad som är en fysisk plattform och vad som är en kulissartad bakgrund. Med 3D-effekten påslagen sticker visserligen platåerna ut ur skärmen lite grann, så att man ändå lägger märke till dem, men med effekten avslagen blir det riktigt frustrerande och klurigt att se var man kan stå eller inte. Inte så att det blir helt ospelbart men tillräckligt störande för att man ska ifrågasätta remakens existens. Vad var det för fel på de tidigare versionerna? Kunde urprungsversionen istället inte funnits med som en bonus åtminstone?

Nu medföljer det faktiskt ett classic-läge, tyvärr rör det sig om ett underligt mellanting och en fusion av 3D- och 2D-versionen av spelet. Vi får också lite nya områden och föremål men inga omvälvande nyheter att ta del av. Men trots min negativa ton är det svårt att gnälla allt för mycket på denna lilla pärla, det finns mycket att glädjas åt också. Den engagerande berättelsen, den tajta kontrollen och den fina musiken för att nämna några positiva delar. Och på tal om musiken - är det på någon punkt Cave Story 3D glänser är det just när det gäller de remixade melodierna, det låter riktigt bra!

Den bärbara nyversionen av Cave Story är inte ett fatalt misslyckande på något sätt men ändå en liten besvikelse. Varför laga någonting som inte är trasigt?