Crysis 2

Recension - PC - mån 4 april 2011, kl 08.33

Släppdatum: 2011-03-24    Genre: FPS
Utvecklare: CryTek    Åldersgräns:

Betyg: 4/5
"Ett suverän och explosiv uppföljare!"

Det är inte på grund av lättja som Crysis 2-recensionen inte kommit upp förrän nu. Orsaken kan till stor del skyllas på oväntad hög belastning på annat håll, men även det tragiska faktum att jag än idag inte fått flerspelarläget att fungera mer än en gång. Crysis-forumen svämmar över av missbehag, men tack och lov har jag trots allt njutit av spelet till fullo, om än tvingats över till Playstation 3 för flerspelarmys.

Crysis hade svårt att slå sin föregångare. FarCry var något helt nytt och imponerade kalsongerna (eller trosorna) av de flesta av oss. Crysis blev något annat och även om det är riktigt bra så toppade, eller ens tangerade, det inte FarCry-känslan. Crysis: Warhead ännu mindre så, men med Crysis 2 är känslan tillbaka. Det märkliga är att det är längre ifrån ursprunget än någonsin och med det menar jag att Crysis 2 inte alls är lika öppet som sina föregångare. I Crysis 2 leds man fram genom banorna som i sig är väldigt begränsade om man sätter dem i relation till föregångarnas öppna landskap. Men det gör inget för Crysis 2 känns aldrig klaustrofobiskt.

Crysis 2 utspelar sig inte på någon paradisö utan i ett sargat New York där den utomjordiska rasen Ceph slagit till med förödande effekt. Enspelaruppdraget går helt enkelt ut på att man som marinkårssoldaten Alcatraz ska rädda staden undan total förintelse, ett uppdrag man bör vara ödmjuk inför. Trots att stadsmiljön lämnar mindre utrymme för öppna banor så har område sekvenser där man ställs inför ett val mellan olika strategier. De handlar allt som oftast om att antingen ta det lite lugnt, smyga och arbeta i det fördolda eller skaffa sig en taktisk fördel genom att använda positioner där tyngre vapen står till buds. Spelar man på normal svårighetsgrad så börjar man med att helt enkelt ignorera dess taktiska val, man går aldrig ut i visor-läget där man ser de taktiska möjligheterna, men snart inser man att det är illa tvunget. Crysis 2 är nämligen ganska svårt och fienderna är inte sällan överväldigande. Man måste använda dräktens fördelar men samtidigt ska man inte inbilla sig att man är någon superhjälte. Dräkten ger en fördelar, men den gör en inte oövervinnerlig.

I Crysis kändes dräkten lite malplacé, eller kanske inte malplacé men den kändes aningen onödig. Eller inte onödig i och för sig… Vad jobbigt det blev nu. Okej. Det jag menar är att dräktens egenskaper inte riktigt kändes som den stora tillgång som den faktiskt är i Crysis 2. Dräktens möjligheter är en nödvändig tillgång i uppföljaren och inte bara en leksak som jag tyckte den till stor del kändes som i föregångarna. För att ha en chans måste krafterna användas, oftast cloak för att ta sig fram obemärkt men även armor-läget så att skadan från fiender reduceras.

Både FarCry och Crysis var banbrytande på den grafiska fronten men även om Crysis 2, som använder CryTeks nya CryEngine 3, är snyggt så är det ingen direkt revolution. Vid jämförelse mellan PC- och PS3-versionen så är det faktiskt inte mycket som skiljer. Det är inte något man märker av åtminstone, men då har jag endast kunnat testa DirectX 10 eftersom DX 11-stödet ännu inte släppts. Crysis 2 briljerar däremot när det gäller ljudbilden där det tangerar Battlefield: Bad Company när det gäller det audiovisuella. Det märks därmed att Crysis 2 utvecklats till tre plattformar simultant där PC-sidan återigen fått lida mest. Jag har dock sluta klaga utan accepterar den verklighet som utvecklare lever i idag.

Singleplayer-kampanjen har en välbalanserad längd och lämnar med sin explosivitet en inte otillfredsställd. Den är samtidigt så pass utmanande och intressant att man med lätthet vill spela om den igen på högre svårighetsnivåer. När så gjorts fungerar flerspelardelen som en förlängning av upplevelsen, som på grund av stora tekniska svårigheter fått försiggå på Playstation 3 istället för på PC som egentligen är min favoritplattform. Om vi bortser från det tragiska att de ännu inte fått rätt på flerspelardelen till PC och istället koncentrerar oss på själva multiplayer-spelandet så landar jag i en ganska återhållsamt positiv känsla. Flerspelardelen kopierar sina konkurrenters upplägg vilket landar i ett potent och roligt upplägg men utan att imponera. Och jag har lite svårt att ta till mig den. Att alla mer eller mindre är osynliga superkrigare känns, inte så spännande. För att ha någon chans måste man i princip stirra mer på radarn än på övriga skärmen och i free 4 all, alla mot alla, så blir det ganska trist. I team assault är det dock roligare eftersom man kan anta olika roller. Om ett par stycken anfaller rakt på kan en eller två andra köra cloak-varianten och smyga in bakom. Det är lika effektivt som dödligt.

Crysis 2 är ett fantastiskt spel och en riktigt bra uppföljare. Det levererar en explosiv käftsmäll med en potent och intressant kampanj som backas upp av ett underhållande flerspelarläge. Det ska bli spännande att se hur CryEngine 3 står sig mot Frostbite 2.0.

Varför har jag inte spelat Endless Legend tidigare?! 06/06/2015 - 00:46
Reyqunes bild

Lite tråkigt att världen inte är lika öppen som i Crysis, utan är mer som korridorer samt att saker inte är lika förstörbara.
Det är också rätt tråkigt att det inte finns DX11 på PC versionen.

Lars Jensens bild

Som jag skriver så stör det mig inte särskilt mycket faktiskt. Men faktum är ju att Crysis 2 är längre ifrån FarCry än det någonsin varit.

Ollebros bild

stör mig på en ofantligt korkade AIn i spelet(fan sämre än den man hittar i Fallout 3 och Vegas) och att ibland är bandesignen lite jobbig då det kan ta evigheter för mig att förstå var sjutton jag skall ta mig någonstans. visst det skall inte vara enkelt men om jag har tex en stege framför mig hade jag ju gärna kunnat klättra på den osv, många sådana saker lurar en konstant upplever jag. men jag har hur som helst skitkul med spelet!

AIn i vart fall fastnar i hus, ramlar ned från stup. dödar sig själva med handgranater, ställer upp sig på långa led bredvid varandra så jag kan dra 6 HS med ett skott. kan stå och ha det trevligt på ena sidan ett staket undertiden det är fullskaligt krig på andra sidan utan att de märker ett skit. ser en på 40 mils avstånd. en person ser dig och hela jorden vet exakt var du sedan är trotts att du dödade honom som såg dig mindre än 1 sec senare osynlig med ljuddämpare.
lite sådant stör.

UfU__Xs bild

Är det bara jag som börjar se, liksom i "nano-vision" efter att ha spelat det här en stund. De där hexagonerna som är i kanten på synfältet följer mig som en stund i verkligheten efter att jag stängt av spelet. :tard:

Zcoopers bild

can ju inte mer än skylla på EA med tanke på alla buggar, så jvla typiskt EA att stressa ut spelen, |( :cry: :tired:

UfU__Xs bild

Zcooper skrev:
can ju inte mer än skylla på EA med tanke på alla buggar, så jvla typiskt EA att stressa ut spelen,

Buggar? Inte vad jag märkte i SP på PC.

Make.Senses bild

Saknar djungeln lite ändå, men samtidigt är spelet mycket bättre än vad jag hade föreställt mig, och det är ruskigt fint, även om jag var skeptiskt mot att inte inkludera DX10 eller 11.

:bigsmile:

http://www.moddb.com/mods/lost-world-returns

Fast djungeln kommer man få återvända till när den släpps.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.