Dirt 3

Recension - Xbox 360 - mån 30 maj 2011, kl 12.32

Släppdatum: 2011-05-24    Genre: Racing
Utvecklare: Codemasters    Åldersgräns: 12+

"Ett bra rallyspel, som tyvärr tappar fart i karrärläget"

Sedan Codemasters gav rallygenren en välbehövd nystart i och med Colin McRae: Dirt har de lyckats hålla serien tillräckligt fräsch för att en ny del ska kännas välkommen in i spelhyllan. Nu när serien gör sitt mest vågade drag hittills och blandar in bilhinderbanan Gymkhana i leken är det inte bara den mest vågade delen i serien, utan också den ojämnaste.

Dirt 3 tar serien tillbaka till de rötter den har i Colin McRae, det vill säga styra kosan mot renodlad rallyracing. Att bränna omkring på klaustrofobiskt smala vägar i de finska skogarna eller att pressa en klassisk rallybil från 60-talet till bristningsgränsen i öknen är en lika underbar upplevelse som alltid. Dirt 3 för tankarna tillbaka till serien svunna tider samtidigt som det hela ramas in i en modern skrud komplett med kanonkontroll och härlig fysik som är realistisk samtidigt som den är lättillgänglig. Spelets olika lägen ger även Dirt 3 en hel del variation. Rally, rallycross och Gymkhana står som spelets höjdpunkter, samtidigt som Trail Blazer och Land Rush vittnar om föregångarens variation. Samtliga spellägen är kul och bidrar till ett rallyspel som inte bara ser annorlunda ut vid varje race under karriärens gång utan också känns annorlunda.

Gymkhana-läget är det som skiljer Dirt 3 från sina föregångare och konkurrenter. Grenen går ut på att du i en supertrimmad bil ska utföra spektakulära tricks som donuts, hopp och sladdar för att dra in poäng. För serien är det ett stort kliv i rätt riktning, även om det på sina håll är lite för svårt att ta till sig då Dirt 3 gör sitt bästa för att inte lära dig hur du ska lyckas med alla dessa trick. En simpel beskrivning av grenens storstjärna Ken Block och dina störiga stallkamrater räcker inte särskilt långt. Som motvikt till Gymkhana finns dock spelets karriärläge som tyvärr inte är särskilt intressant. Det hela handlar mer eller mindre om att köra race efter race och samla på sig karriärs och ryktespoäng, något som låser upp fler banor och bilar. Här hade jag gärna sett mer vågade kliv från Codemasters sida, för tyvärr känns det inte särskilt genomarbetat utan lite som en snabb lösning. När något så typiskt som ett flerspelarläge på delad skärm känns mer fräschare än karriärläget i ett nytt rallyspel har världen blivit lite upp-och-ner.

Dirt 3 är ett väldigt bra rallyspel, det råder det inga tvivel om. Körkänslan är lika härlig som den alltid har varit, valmöjligheterna att skräddarsy svårighetsgraden är välkommen och variationen mellan spellägen är fantastisk. Tyvärr är karriärläget något som hindrar spelet från att nå sin fulla potential, även om det är väldigt underhållande. Om man saknar att sladda runt i smutsen finns det dock få spel som stillar tillfredsställer den lusten lika bra som Dirt 3.

Nedan följer ett exempel på spelets YouTube-funktion.

Alexanders bild

Beställde detta tillsammans med L.A. Noire tidigare idag... :) :beer: