Dragon's Dogma: Dark Arisen

Recension - Xbox 360 - tis 14 maj 2013, kl 09.38

Släppdatum: 2012-04-26    Genre: Rollspel
Utvecklare: Capcom    Åldersgräns: 18+

Betyg: 4/5
"En bra nypaketering för såväl noviser som veteraner"

Det är nu ungefär ett år sedan jag sist recenserade Dragon’s Dogma. Under det året har jag och sambon fortsatt suga på Dragon's Dogma-karamellen till och från och ett vanligt fredagsnöje är att sitta framför varsin Xbox och slå ihjäl mytologiska monster. Vad jag vill ha sagt med det, förutom att jag har ett ganska trevligt liv, är att Dragon's Dogma räcker länge. Och med denna nyutgåva får nykomlingar ännu mer valuta för pengarna. Precis som Capcom tidigare gjort med Super Street Fighter IV får man här hela originalspelet för en lägre peng än normalt fullprisspel, men också allt nedladdningsbart material som släppts under året och en mängd nya förbättringar. Framförallt gränssnittet har fått sig en rejäl och välbehövlig genomgång, och många vanliga manövrar som att sälja och jämföra föremål är betydligt smidigare.

Som nyrelease är alltså Dark Arisen ett bra paket för nybörjare, och erbjuder fortfarande en unik mix av västerländska rollspel och japanska actionspel. Det är inte svårgenomträngligt likt andra moderna japanska rollspel som Dark Souls eller Monster Hunter, men erbjuder samtidigt tillräckligt mycket bett för att kunna underhålla länge. Förutom de lika episka som taktiskt utmanande bataljerna mot Ogres, Griffons och andra gigantiska monster är det framförallt pawn-systemet som fortfarande fascinerar. De AI-styrda följeslagarna har egna viljor beroende på hur man format dem som spelare, och förutom att vara värdefulla kompanjoner så är de därmed även upphov till en strid ström av emergenta komedisituationer. Spelets system interagerar på ett sätt som inte alltid är fullt logiskt, men man kan inte annat än le när en pawn försöker spela hjälte genom att klättra upp på en Gorecyclops - med en strid ström av kommentarer som "I’ll hold it’s leg, strike while it’s distracted" - fast varelsen ifråga är fastkedjad och inte ett hot för någon.

För oss som redan är djupt insyltade i Dragon's Dogma kommer den största behållningen från det nya området Bitterblack Isle. De flesta fiender, även de riktigt stora, är numera en ren bagatell för min hjälte och där kommer Dark Arisens nya ö som en räddande ängel. Även med 50+ timmar i bagaget så bjuder de nya motståndarna på en rejäl kamp, och många känns fortfarande rentav omöjliga att rå på. Efter mycket malande är det just ytterligare utmaning som Dragon’s Dogma saknar för mig, och detta har givit spelet nytt liv.

Så på de plan som räknas känns Dragon's Dogma: Dark Arisen som en lyckad fortsättning. Nya spelare får ett förbättrat variant av ett av fjolårets bästa äventyr till ett lågt pris, medan redan frälsta äntligen får nya prövningar att sätta tänderna i. Och för egen del ser jag fram emot många timmar till i Capcoms inbjudande fantasyvärld.

3828 september, 2015 - 23:29
3828 september, 2015 - 23:29
3828 september, 2015 - 23:29
Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.