Gargoyle's Quest 2

Recension - Retro - ons 26 oktober 2016, kl 09.40

Släppdatum: 1993-06-17    Genre: Äventyr
Utvecklare: Capcom    Åldersgräns:

"Ett precis lagom långt äventyr om den röda demonen!"

Firebrand, den röda huvudrollsinnehavaren i Gargoyle’s Quest-trilogin, är min absoluta favorit bland antihjältar. Jag minns tydligt hur jag spelade Gargoyle’s Quest på Gameboy och nästan var lite rädd för det. Mystiken, monstrena och den illavarslande musiken gjorde det till ett av mina absoluta favoritspel på maskinen. Att spela uppföljarna har för mig sedan dess varit ett obligatoriskt mål. Nu har jag äntligen tagit mig för att spela igenom samtliga äventyr och skriver nu för att låta er höra vad jag tyckte om del två.

Gargoyle’s Quest 2 delar många likheter med sin storebror, både i spelmekanik och bandesign. Fast det gör det liksom lite bättre. Där trean, Demon’s Crest, nästan slog knut på sig själv med alternativa vägar, många hemligheter och skatter, utgör Gargoyle’s Quest 2 snarare mellantinget mellan ettans avskalade natur och treans intrikata dito. Och det passar mig som handen i handsken.

Firebrand vill bli en fullfjädrad krigare och ligger således i hårdträning när de hemska nyheterna når honom att hans hemby blivit förstörd av ett så kallat Svart Ljus. Han avslutar raskt sin träning och återvänder hem för att möta upp sin kung, Morock, som ger Firebrand en spöknagel vars inneboende krafter låter Firebrand hoppa högre än förut. Tillsammans med det här föremålet får Firebrand även instruktioner att gå till botten med det mystiska ljuset som förstört allt. Det finns ingen tid att förlora.

Precis som i föregående titel rör det sig om ett spel i olika vyer, den här gången är de tre till antalet. Vi har en världskarta och enskilda byar, dessa ser vi uppifrån, och så har vi plattformsbanor som ses från sidan. Allt medan Firebrand utforskar världen samlar han på sig ett antal olika föremål som ger honom ytterligare färdigheter så som nya attacker, förmågan att hoppa ännu högre och flyga mycket längre. (Ja, så klart kan Firebrand flyga, vad trodde du han hade vingarna till?)

Gargoyle’s Quest 2 är ett av de snyggare NES-spelen jag satt tänderna i och det låter musikaliskt inte illa heller (musiken i Gameboy-spelet är definitivt snäppet vassare). Kontrollen sitter som en smäck och trots att det finns en hel del hemligheter känns inga direkt elakt fjärran. Utforskarglädjen är med andra ord stor. En fullständigt lysande uppföljare som bjuder på mer av allt utan att dra ut på det för länge.