Gears of War 3

Recension - Xbox 360 - ons 28 september 2011, kl 11.25

Släppdatum: 2011-09-20    Genre: Action
Utvecklare: Epic Games    Åldersgräns: 18+

"Epic knyter ihop trilogisäcken med ett av årets bästa spel"

Om det nu skulle bli så att Gears of War 3, mot all förmodan, blir det sista vi får se från denna spelserie som har gjort Epic till industrins motsvarighet till pojken med guldbyxorna, så skulle jag inte direkt lida. Fatta mig rätt, sedan Gears of War drog igång trenden med den här typen av tredjepersonsskjutare under 2006 har jag alltid funnit den lite av en okrönt konung med bra flyt och lätthanterlig action. I det här fallet får jag dock en känsla av att Epic och Microsoft borde sluta när de faktiskt är på topp, för i och med Gears of War 3 blir de inte bara bland de absolut bästa i genren, utan också bland det bästa mediet har att erbjuda.

Även om berättelsen om Marcus och hans glada gäng får ett värdigt slut är det inte mycket att hurra för när det kommer till berättande. Några av de soldater man lärt sig att gilla under seriens gång får ett par rejäla scener, men utöver det finns det inte så jättemycket att hämta här. Berättelsen i Gears of War 3 fungerar mest som en riktigt bra ursäkt för att stora män och kvinnor med stora vapen ska få skjuta på läbbiga monster som skjuter tillbaka, samtidigt som spelets grafik idkar älskog med spelarens ögon genom ett flertal riktigt vackra miljöskildringar. Spelet är utan tvekan mindre grått än vad vi sett tidigare från den här serien, och denna nya kreativitet har också smittat av sig på det spelmässiga, som även det har slipats tills det lyser bättre än allt annat. Även om Gears of War 3 spelas precis som vi är vana vid från serien så lyckas Epic ändå ge oss vapen och fiender som ger tillräckligt med variation till konceptet. Som spelare skuttar man fortfarande från skydd till skydd och skjuter på allt som rör sig, men det finns lite mer finess i detta än tidigare. Rasen Lambent är nog de mest intressanta tilläggen till spelet då de är mer aggressiva och mindre taktiska svar på de ganska mänskligt tänkande Locust. Lambent har ett flertal fiendeklasser som utvecklas beroende på var de blir träffade. Att låta det heta blyet smattra mot deras huvuden är oftast lösningen, vilket kräver en del färdighet om man inte vill att fienderna ska utvecklas till något farligare. Vapen- och fiendevariationen gjorde att jag aldrig kände mig uttråkad under kampanjens gång, vilket bara det är ett tecken på dess kvalitéer.

Mängden innehåll i Gears of War 3 är ytterligare en imponerande aspekt av denna genomarbetade produkt. Kampanjen ger ett flertal timmar underhållnings och kan spelas med upp till tre andra spelare, och Horde-läget från föregångaren har finslipats och känns matigare än tidigare. Till detta har Epic även arbetat fram ett läge kallat Beast där spelare tar kontroll över olika typer av Locus-karaktärer för att ta död på vågor av människor. Även om det kanske inte är det mest utmanande läget fyller det en plats för den som kanske inte är så sugen på det mer tävlingsinriktade flerspelarläget. För den som vill tävla finns dock precis som tidigare möjligheter att skjuta huvudet av andra. Även om det är ganska tunt på nyheten när det kommer till spellägen i just denna del av spelet är variationen tillräckligt för att man ska komma tillbaka gång på gång. Tyvärr är antalet kartor en rejäl besvikelse då spelets flerspelarutbud utöver detta är väldigt bra och genomarbetat.

Gears of War 3 är ett sådant spel som jag har svårt att recensera. Å ena sidan vill jag gå lös på det med min rostigaste såg då det på många sätt är väldigt likt sina föregångare, medan jag å andra sidan finner det så förbaskat underhållande att det är svårt att inte charmas av det. Spelet är rakt igenom en välproducerad produkt och bland det bästa man kan hitta till genren. Som en avslutande del i berättelsen om Marcus Fenix är det en storslagen sådan, och för de som älskar att spela med andra är det mer eller mindre ett måste.

En andra åsikt Linnea Hummel:
Gears of War började som en intressant tredjepersonsskjutare. I tvåan tog storyn en mycket större plats och lyfte serien till nya höjder. Det är minst sagt stora krav som satts på Epic för att kunna göra en värdig uppföljare och tillika avslutning på äventyret med Marcus Fenix. Krav de uppfyller på så gott som varenda punkt. Allt känns finslipat, från kontroll till onlineläge och co-op-delen är lysande genomförd.

Samtidigt som Gears of War 3 ger mig allt jag ville ha, så är det svårt att få samma överraskande kick jag fick från tvåan storymässigt. Trots detta ser jag Gears of War 3 som ett av de viktigaste spelen för mig i år och trion som den bästa actionspelserien någonsin.

4/5

Manniis bild

Jag gillar hur du skriver Gustav. Det är enkelt men ändå väldigt orginellt! o.O

Du har stannat kvar på en nivå de andra lämnat och därmed utforskat den så pass mycket att du gjort den till din egen. Har inte en aning om det egentligen, men jag gillar det! Din recension är lika bra som Gears of War 3!