Gotham City Impostors

Recension - Xbox 360 - tors 16 februari 2012, kl 09.00

Släppdatum: 2012-02-08    Genre: Action
Utvecklare: Monolith Productions    Åldersgräns: 16+

"Kan aldrig mäta sig med den riktiga Läderlappen"

Om man tror att man ska få ett nytt Batman Arkham City eller Batman Arkham Asylum när man inhandlar Gotham City Imposters så lär man bli besviken. Som Johan redan har beskrivit är spelet en typisk Team Fortress-klon, med en begränsad mängd olika spellägen. Men låt oss ta det från början.

Allting utspelar sig i Gotham City, där ett antal Batman-wannabes försöker rensa gatorna från en bunt med galningar som hoppas en dag bli lika häftiga som Jokern. Ingen av sidorna har dock tillgång till de mer raffinerade utrustningarna som deras förebilder, därför tvingas de till att använda sig av det som finns till hands. I det här fallet massor av olika skjutvapen och mer eller mindre galna hjälpmedel. Bland vapnen finns inte direkt något nytt att hämta, utan det är klassiska automatvapen, prickskyttegevär och hagelbrakare. Då är det istället genom den övriga utrustningen som spelet visar sin charm. Att se fienden fastna i den björnfälla som slängs ut eller landa på deras huvud efter en kort glidflygning är riktigt tillfredsställande.

Till en början finns det inte många val, utan karaktärerna liknar varandra och som spelare har man fem olika stereotyper att välja mellan. Dock har man möjlighet att låsa upp nya vapen, utrustning och dräkter ju mer man spelar. Personligen kan jag tycka det känns lite trist att jag som spelare inte i alla fall kan påverka hur min karaktär ska se ut från början, samtidigt är det bland annat det som driver mig till att fortsätta spela. För vem vill inte springa runt med en hemmagjord Batman-mask gjord av en kartong? Men det känns ändå väldigt snålt i början och det känns dessutom orättvist när andra spelare man möter har betydligt häftigare kombinationer av utrustning. Speciellt då spelet inte verkar försöka få till en balans beroende på om det rör sig om erfarna spelare eller nybörjare i de båda lagen. Vid ett av speltillfällena så var vi fyra rookies mot sex stycken hög-levlade spelare!

Det känns även fattigt med spellägen. Det finns klassiskt teammatch, där spelarna delas upp i två lag och försöker ge varandra så mycket stryk som möjligt. Ett capture the flag-läge kallat Psych Warfare, där det gäller att slåss om ett batteri som kan användas i en maskin för att under en kort tid förvirra motspelarna. Det sista läget heter Fumigation och innebär att de båda lagen ska försöka ta över tre stycken rökmaskiner som tillslut spottar ur sig så mycket rök att det andra laget förlorar. Antingen genom att dödlig gas, eller att banan fylls med fladdermöss som spöar skiten ur det förlorande laget. Allt beroende på vilken sida som vinner.

Överlag är Gotham City Imposters ett helt okej spel, men tyvärr är det inte mycket som egentligen sticker ut tillräckligt för att kunna hota andra lagbaserade fps-spel. Humorn är kul de första spelomgångarna, men efter några timmars spelande så tröttnar i alla fall jag på alla putslustiga kommentarer som karaktärerna ger ifrån sig när de nergjort en fiende. Det finns helt klart bättre spel på marknaden inom samma genre, men samtidigt kanske man inte kan kräva lika mycket av ett nerladdningsbart spel?

Vem har den fetaste nördgrottan? JAG! 10/16/2014 - 19:46