Hamilton's Great Adventure

Recension - PC - mån 13 juni 2011, kl 09.33

Släppdatum: 2011-05-31    Genre: Pussel
Utvecklare: Fatshark    Åldersgräns: 3+

"Ett riktigt bra pusselspel, med vissa brister"

Fatshark har sakta men säkert börjat jobba sig uppåt i hierarkin inom den svenska spelindustrin. Från westernskjutaren Lead and Gold till uppföljaren av GRIN:s populära remake av Bionic Commando tar de sig framåt med ett nytt IP, pusselspelet Hamilton’s Great Adventure. Jag är imponerad, Fatshark är ett svenskt löfte som kommer att lyfta sig en nivå för varje år som går.

Hamilton’s Great Adventure är alltså ett pusselspel med upptäcktsresande Hamilton, tillsammans med sin irriterande papegoja, i huvudrollen. Hans eskapader berättas genom utsökt ritade mellansekvenser, men även om mysfaktorn är hög kommer de egentligen i skymundan för det underbara gameplayet. Premisset är enkelt, Hamilton ska ta sig från punkt A till punkt B och samtidigt samla på sig så många ädelstenar och pengar som möjligt. Varje bana har ett visst antal sådana och för att få guldmedalj krävs att Hamilton samlar alla. Pusslet ligger i att Hamiltons väg är kantad av faror och fällor som gör att varje steg måste tänkas genom noga. Vissa plattformar kan endast gås på en gång, det gäller att se upp så att man inte sätter krokben för en själv genom att måla in sig i ett hörn.

Vid varje ny bana får man en överblick över hur den ser ut, men det är totalt omöjligt att baserat på den veta hur man ska ta sig an banan. Det är ofta trial-and-error som gäller, speciellt när man har att göra med fiender som går på förstörbara plattformar. Då gäller det att skynda sig för att få tag i alla mynt och ädelstenar innan det är försent. Det gör också att man ibland känner sig orättvist behandlad. Det är oftast ganska svårt att klara banan på första försöket eftersom man inte har möjlighet att pausa och själv titta hur banan är upplagd. Det hade varit önskvärt och inget som skulle kunna klassas som fusk. De bästa banorna är de som man kan ta sig an i lugn och ro och tänka över varje steg. De sämre banorna är de där man snabbt måste agera för att inte missta chansen att få guldmedalj.

Men banorna är överlag riktigt välgjorda och vad som först ser ut att vara helt omöjligt visar sig ganska snart vara fullt görbart om man bara tänker till en gång extra. Varje område har sin unika stil och på områdets sista bana träffar man på en boss för en extra svår utmaning. Det finns tillräckligt många banor för att man ska hålla sig road under många timmar, men Hamilton’s Great Adventure är kanske framför allt något man tar sig an då och då. Men ska man kritisera något så är det pathfindingen hos Sasha, papegojan som kan hjälpa Hamilton att plocka crystal dust för magi, aktivera dörrar och generellt ge en översikt över banan. Att man har med Sasha i spelet är säkert främst på grund av co-op-möjligheten, den ena styr Hamilton och den andra Sasha, men när man spelar själv blir det ganska irriterande. Framför allt på de banor där en elektrifierad zeppelinare gör livet surt för alla inblandade. Det är nog den mest irriterande fienden sedan fladdermössen i Castlevania.

Hamilton’s Great Adventure är dock riktigt bra och ser man till vad man får för sina pengar har det ett väldigt stort spelvärde. Fixar Fatshark till de små skavanker, gör spelets banor lite mer omväxlande, så kommer spelkonceptet att röna ännu större framgångar till nästa gång. Det finns dock ingen ursäkt att inte skaffa sig Hamilton’s Great Adventure, för mys och fantastiska pussel hör sommaren till!