Hotline Miami

Recension - PC - mån 29 oktober 2012, kl 13.53

Släppdatum: 2012-10-23    Genre: Action
Utvecklare: Demnation Games    Åldersgräns: 18+

4
"Brutalt, intensivt och galet underhållande!"

Jag har följt Jonatan Söderström under flera års tid och har ständigt imponerats över hans otroliga utvecklingstempo. Under namnet Cactus har han spottat ur sig spel i samma takt jag byter kalsonger, typ. Men vad som är mer anmärkningsvärt är att många av spelen håller en väldigt hög kvalité. Däremot har det i få fall rört sig om några längre spelupplevelser utan oftast har projekten präglats av ett spännande koncept eller en intressant infallsvinkel vilket i många fall har inneburit att spelen mer känts som experiment och prototyper, visserligen bra sådana, men sällan som fullfjädrade spel.

Men nu när Dennis Wedin tillsammans med Jonatan teamat upp och bildat Demnation Games är det äntligen dags för Cactus första kommersiella spel, Hotline Miami, och här snackar vi ett äkta fullblodsspel och inget annat. Och på tal om blod, Hotline Miami är inte nåt för den känslige gamern. Grafiken är visserligen pixlig men våldet är av brutalaste sort. De korniga blodstänken färgar miljöerna röda och galningen man styr skyr inga medel för att ta kål på de som står i vägen. Hotline Miami har på förhand jämförts med ursprungliga GTA men de båda spelen har få saker gemensamt utöver fågelperspektivet och våldet (även om GTA framstår som ett Bolibompa-program jämsides med Demnation Games titel).

Upplägget är enkelt men extremt tillfredställande. Det handlar om att rensa upp hus från gangsters och det är lättare sagt än gjort. Uppdragen får man via telefon och sedan är det bara att ta sin Delourean till huset som ska städas upp. Väl inne i byggnaden gäller det att anpassa sig efter var de beväpnade männen befinner sig, vilka tillhyggen de bär på och om man ska väsnas med hagelbrakare eller ta det mer försiktigt och klubba ner dem med ett basebollträ, för att inte dra till sig för mycket uppmärksamhet. Problemet är att männen är i ständig rörelse och för att inte bli ihjälslagen eller sönderpepprad bör man strategiskt och eftertänksamt ta sig an de fiendefyllda rummen.

Men man har stor frihet i hur man bemöter varje våning. Antingen smyger man fram med ett vapen som väsnas så lite som möjligt eller också går man bärsärkargång beväpnad till tänderna, men det bästa är att variera sig. Det finns inget utrymme för några som helt misstag och blir man träffad är det över. Improvisation i kombination med planering är två viktiga detaljer att ta hänsyn till om man vill överleva. Svårighetsgraden är hög och utmaningen stor men samtidigt är det bara att försöka igen från den senaste sparpunkten om det skiter sig. Det går snabbt och enkelt, ingen frustration även om döden knackar en på axeln alltså. Jag kan visserligen bli aningen uppgiven ibland när det låser sig och banan känns omöjlig, men desto större blir glädjen när nivån till slut besegras.

Hotline Miami är svårt, intensivt och beroendeframkallande. Demnation Games debut är ett fyrverkeri i brutalt övervåld, neonlysande 80-tal och retroflörtande pixelgrafik. Wedin och Cactus verkar komplettera varann perfekt med den förstnämndes lysande soundtrack och den sistnämndes känsla för detaljer. Jag ser verkligen fram emot att se mer av Demnation Games i framtiden. Debuten är inte helt prickfri och bjuder på en del smärre buggar och skönhetsfläckar men är också en frisk fläkt i ett allt för ofta förutsägbart spelklimat. Och med tanke på all gratis underhållning Cactus skänkt oss genom åren är det vår plikt att hosta upp några tjugor för Hotline Miami. Sen är det förstås ett förbannat bra spel också.

Hatar Playstation-ägare vänner? Om inte lägg till RadioSpeltorsk på din vänlista. Jag gillar vänner. 1 dag sedan