Jacob Jones and the Bigfoot Mystery - Episode 1

Recension - Playstation Vita - ons 26 februari 2014, kl 10.16

Släppdatum: 2013-04-29    Genre: Pusseläventyr
Utvecklare: Lucid Games    Åldersgräns: 7+

"Mysig berättelse med pusselinslag"

Jacob Jones and the Bigfoot Mystery, utvecklat av brittiska Lucid Games, är ett spel i samma stil som Professor Layton. Det är episodindelat, kostar bara 20kr och finns även tillgängligt till iOS för den som föredrar det. Nästa del har planerad release under tidigt 2014. Spelet handlar om pojken Jacob Jones som skickas iväg på läger av sina föräldrar. På plats möter han en mängd mer eller mindre udda människor och även Storfot som blir hans vän och som har ett föremål vars historia de båda skall försöka reda ut.

Det är ett väldigt storytungt spel och handlingen förs framåt av Jacobs samtal med olika personer och varelser, och på det här sättet lyckas spelskaparna efterhand bygga upp en väldigt mänsklig och jordnära historia som framåt slutets cliffhanger börjar bli riktigt spännande. Det är ett väldigt lugnt spel så den som söker action och spännande äventyr bör nog söka sig vidare men gillar man mysiga berättelser och starka personligheter är det här spelet väl värt att spana in. Och dubben är en av de bästa jag upplevt så en stor eloge till röstskådespelarna.

Historien varvas stundvis med pussel av olika typ och svårighetsgrad, vanligtvis i form av problem som någon karaktär behöver hjälp med att lösa eller förklara. Här finns både exempel på logiskt tänkande, tankenötter och rent matematiska problem och det finns ingen tidsbegränsning så man kan fundera i lugn och ro. Man kan även samla tomburkar som gör att man får telefonkrediter som man kan använda i pusslen för att på bästa "Vem vill bli miljonär"-vis ringa en anhörig för att få ledtrådar, och detta drag kändes både fyndigt och uppfriskande.

Av den datoranimerade grafiska stilen (som stundtals påminde mig lite om Tearaway) trodde jag först att spelet var ett barnspel, men pusslen är kluriga och dialogen är ofta ganska vuxen och riktigt komisk av sig så jag fick snabbt ändra uppfattning på den punkten. Och i dialogen finns även insmugna anspelningar på allt från Hilton-systrarna till Power Rangers, men allt är skickligt maskerat under nya "påhittade" namn vilket gör spelet ännu mer smart och intressant. Så även om jag inte fick någon direkt wow-känsla av spelet så kom jag snart på mig själv med att inte kunna lägga ner det utan att bara köra ett litet tag till, och det är ett stort plus i spelets fördel.

Det finns egentligen inte så mycket mer att säga om Jacob Jones and the Bigfoot Mystery. Det är en mysig historia med pusselinslag och intressanta människor och miljöer som är väl värt att ta sig an om man gillar genren och bara vill slappna av en stund.