Kosmo Spin

Recension - IOS - ons 22 december 2010, kl 09.15

Släppdatum: 2010-12-02    Genre: Casual
Utvecklare: Simogo    Åldersgräns:

"Ett kul och ambitiöst verk som är väl värt dina slantar "

Det märks att folket på Simogo är talangfulla och bevisade det redan när arbetsgivaren hette Southend Interactive, nu senast med Ilomilo på meritlistan. Man nu står Simon Flesser och Magnus Gardebäck på egna ben och deras första spelsläpp Kosmo Spin är ett faktum. Till ytan är spelet ett grafiskt litet underverk som med sin säregna stil charmar brallorna av i princip det mesta som släppts till Apples apparater. Spelidén är enkel, rör fingret upp och ner över skärmen för att snurra planeten huvudpersonen rör sig på, se upp för ufot som samtidigt försöker suga upp den lilla krabaten, nicka bort attackerande bollar och plocka upp all fika man kan komma åt.

Det låter som ett simpelt upplägg men när svårighetsgraden ökar och hastigheten skruvas upp efter en tids spelande får man det hett om öronen. Styrningen är perfekt anpassad till formatet och vi slipper usla virtuella styrkors och knappar. Men trots fantastisk inramning, smart koncept och välfungerande kontroll finns det ett problem med spelet. Har man lite flyt tenderar spelomgångarna bli aningen för långa för den här typen av upplägg.

Kosmo Spin är i grund och botten ett traditionellt high-score-spel med ambitionen att vara lätt att plocka upp för att spela i små snabba doser när som helst, var som helst och placerar sig i samma fack som de hyllade casualspelen Angry Birds och Doodle Jump. Jag har därför svårt för huvudläget som känns lite för tidskrävande och ägnar mig istället främst åt det andra spelläget quest som är ett uppdragsbaserat läge, där det gäller att följa instruktioner på nivåindelade banor. Här finns det jag eftersöker i den här typen av spel innehållandes korta, intensiva spelsessioner. Tyvärr känns uppdragen lite för repetitiva efter en stund, mer varierande inslag hade inte skadat.

Kontentan av det hela resulterar i ett finurligt litet verk som inte når hela vägen fram. Jag älskar spelet för sin inramning och sitt upplägg men jag omfamnar inte riktigt konceptet på samma sätt som jag hade hoppats på. Med mer fokus på quest-läget och mer varierad uppdragsdesign hade Kosmo Spin förmodligen avancerat ytterligare ett steg på vår betygskala men får nu nöja sig med att "bara" vara ett väldigt bra spel, och jag uppmanar trots allt alla med en Iphone, Ipad eller en Ipod Touch att införskaffa Kosmo Spin för priset av ynka sju kronor. Det är det definitivt värt.