Metal Gear Solid HD Collection

Recension - Xbox 360 - fre 3 februari 2012, kl 15.47

Släppdatum: 2012-02-03    Genre: Sneak 'em up
Utvecklare: Konami    Åldersgräns: 16+

"Småsnål samling av briljanta spel"

Los Angeles, år 2000. Playstation 2 har ännu bara precis släppts i Japan, men när Konami visar uppföljaren till hyllade Metal Gear Solid på E3-mässan tappar en kollektiv spelvärld hakan. Sonys kommande maskin verkar ljusår före allt annat och den kanske enskilt största spiken är satt i kistan för Segas hårdvarudröm.

Hudsonfloden, år 2007. När tankfartyget sjunker ner i vågorna i slutet av prologen till Metal Gear Solid 2 krossar Hideo Kojima en kollektiv spelvärlds förutfattningar om vad ett tv-spel får ta sig för. Under ytterligare ett dussin timmar skall han fortsätta att utmana tv-spelares förstånd och mentala hälsa. Och även Metal Gear Solid-seriens fortsatta popularitet.

Stockholm, år 2012. Metal Gear Solid är ännu hyllat, men likt många japanska spelserier inte alls lika allenarådande som ett decennium tidigare. Jag sitter med en nyutgåva av det enligt mig berättarmässigt viktigaste spelet någonsin, och förväntas bedöma det sakligt. För femte gången hittills börjar jag ta mig an berättelsen i Sons of Liberty.

Det som förändrats denna gång är presentationen. Den är fortfarande lika fantastiskt regisserad som alltid, och HD-uppdateringen har gjort den om inte tekniskt imponerande, så åtminstone skarp nog att man inte ska störas av tekniska begränsningar. Jag har tidigare påstått att allt jag egentligen kräver av en fullgod cinematisk polygonupplevelse är en Playstation 2 med 720p och några lager kantutjämning. Metal Gear Solid HD Collection vidimerar mina ord. Visionen går fram med önskad tydlighet.

Tyvärr är det också tydligt att samlingen är avsedd just för oss gamla rävar. Är man en potentiell nykomling saknas tyvärr den kritiska första delen i serien. Utan att bli plattformspatriot gissar jag att det är just Xbox 360-versionen som orsakat denna brist eftersom spelet aldrig konverterats till en Microsoft-plattform men oavsett anledning gör det hela samlingen till en betydligt mer intern historia. Vi som istället spånar in på detaljer kan störa oss på sådant som att Xbox-knappen inte pausar vare sig spelet eller mellansekvenserna (var inte detta den enda egentliga landvinningen med dagens konsoler - en universell pausknapp?) eller att bonusmaterial fullständigt lyser med sin frånvaro.

Det är detta som alltid är paradoxalt med att betygsätta spelsamlingar. Skulle Metal Gear Solid 2 finnas tillgängligt för nedladdning via Xbox Live idag skulle det tveklöst få högsta betyg av mig. I den här samlingen får du inte bara en upphottad version av spelets bästa variant (Subsistence, med bonusuppdrag i form av Snake Tales m.m.) utan dessutom nästan lika briljanta uppföljaren Snake Eater med samma behandling och dessutom Peace Walker i helt ny förpackning.

Men kan jag ge en samling med alla de bästa Mario-spelen en "ynklig" trea i betyg innebär det också att jag kan bedöma Metal Gear Solid HD Collection för vad det faktiskt tillför, inte hur ofattbart mycket jag älskar Metal Gear Solid 2. Och i det här sammanhanget är det just ett stationärt Peace Walker som är samlingens trumfess. Det märks intressant nog att det är bra mycket snyggare än de andra två spelen, men samtidigt också mer grovhugget i detaljerna eftersom det ursprungligen är anpassat till PSP:ans lilla skärm. Oavsett presentationsmässiga detaljer innebär Metal Gear Solid HD Collection att vi äntligen får spelet med en fungerande kontrollmetod och dessutom betydligt bättre tillgänglighet vad gäller spelets flerspelarfunktioner.