Mount & Blade: Warband

Recension - PC - tors 8 juli 2010, kl 16.43

Släppdatum: 2010-03-30    Genre: Strategi, rollspel
Utvecklare: TaleWorlds    Åldersgräns: 12+

3
"Ett strategirollspel vars kvalitéer lyser igenom den fula ytan."

Nu när vi är inne på andra årtiondet av 2000-talet fullt av snabbmat, partydroger och multiplattformsspel är det svårt att tänka sig att det finns någon plats för ett redigt, långt och djupt PC-spel att sätta tänderna i. TaleWorlds försöker med Mount & Blade: Warband utmana min fördomsfulla uppfattning om dagens homo sapiens och slänger in mig i ett av de mer tidskrävande spel jag spelat på mycket länge. Ett spel som inte bara lyckas blanda strategi och rollspelande väldigt väl utan också gör det med både hjärta och hjärna.

Det ska först göras klart och tydligt att Mount & Blade: Warband inte är ett snyggt spel. Inte på långa vägar, så ni som väljer era spel efter hur snygga de är kommer direkt att bli avtända. Om man inte har en ganska kraftfull burk som kan klara av spelets alla olika effekter och grafiska mumbo-jumbo finns risken att dina ögon kommer att fly fältet. Om du är en som dock väljer att döma ett spel efter innehållet kommer du att bli rikligt belönad. Under den oslipade ytan döljer sig ett strategirollspel med många val och storslagna strider att utkämpa. Som en nyskapad karaktär slängs du snabbt in i landet Calradia i jakten på lyckas, genom att alliera dig med ett av de många kungariken som finns utspridda, detta för att till slut nå rikets tron. Handlingen är mer eller mindre ickeexisterande men valen du kan göra med din karaktär är många och väl utförda. Min första lilla gynnare, Smultronkex, var en jägarson på jakt efter hämnd och såg ut som en blandning mellan en ung Ernest Borgnine och en grizzlybjörn. Hans ledaregenskaper var dåliga men var en jäkel på armborst och kunde kränga prylar så att han knappt behövde arbeta. Han var också en hejare på pingis. Med en annan karaktär tog jag en helt annan riktning och båda vägarna var minst lika framgångsrika och underhållande. Tyvärr kan uppdragen dock bli väldigt enformiga och handlar oftast om att hämta ett antal föremål eller döda någon laglös pajas som gör livet surt för folket. Vi har sett det hundratals gånger tidigare och de uppdrag som känns fräscha, som att exempelvis belägra en stad, kommer med alltför sällan, men när man väl får ta sig an en stad är underhållningsvärdet skyhögt.

Striderna är något som får Warband att skilja sig från mängden då utvecklarnas sinne för detaljer här bryter genom spelets fula yttre. Varje attack och slag använder sig av fysik och karaktärens färdigheter för att räkna ut skadan. Till häst är du exempelvis ett massförstörelsevapen av rang med rätt hastighet medan du till fots inte riktigt gör lika mycket skada. Att ta skada från ett armborst kan dock på samma sätt betyda en snabb död då även dina fiender utnyttjar detta för att få dig i graven. Striderna är väldigt tillfredsställande och hålls egentligen bara tillbaka av spelets groteska presentation från att nå rollspelens finrum. Den stora nyheten med Warband till skillnad från dess föregångare är att spelet nu har ett flerspelarläge där du ger dig ut på slagfälten i olika spellägen som varierar från typiska Deathmatch till matcher där det ena laget försvarar ett stort fort och det andra ska inta det. Även om det oftast krävs en hel del lagarbete för att vinna på ett snyggt sätt är flerspelarläget underhållande och ger ett flertal timmars underhållning, även om det i jämförelse med kampanjen inte riktigt är lika storslaget.

Mount & Blade: Warband är, om ni ursäktar den klychiga liknelsen, en ful ankunge som växer till en vacker svan om man väl är villig att ge det en chans att slå ihjäl onödiga timmar av ens liv. En något enformig svan som då och då bajsar på vardagsrumsmattan, men en svan rollspelnördar kommer att älska trots bristerna.

Ni no Kuni blir nog det spelet jag kommer lägga ner mest tid på i år. 01/21/2013 - 10:11
spanjoars bild

Du gav "Mount and Blade" samma betyg som Battlefield: BC2?? Woot?! :tard: