Recension - PC - sön 9 januari 2011, kl 15.50

Släppdatum: 2011-01-06    Genre: Pusselspel
Utvecklare: Nicalis    Åldersgräns:

4
"Atmosfärisk och smart bollrullare som engagerar"

Färgpaletten i spelet är väldigt sparsmakad vilket utseendemässigt ger NightSky en egen look.
Resan för Nicklas Nygren och NightSky har varit av krokig karaktär men efter ett flertal namnbyten, lanseringsstrul och framflyttade släppdatum är till slut Nifflas senaste verk här. Har man följt den svenska utvecklaren och spelat hans tidigare spel vet man också att stämning och atmosfär alltid varit en stor del av upplevelsen. NightSky är inget undantag och den silhuettbaserade grafiken tillsammans med den avkopplande musiken levererar ett stillsamt och oerhört mysigt äventyr som engagerar hela vägen. Men till skillnad från många av Nifflas tidigare spel är inte NightSky uppbyggt på samma sätt som tidigare, där man rört sig i en stor värld, här betyder varje ny skärm också en ny utmaning. Världarna hänger visserligen ihop och går i samma grafiska stil men detta är mer av ett maskerat nivåindelat spel.

Det finns gott om spel där bollrullande står på menyn men få är lika skickligt gjorda. Fysiken hos kulan man styr är perfekt avvägd och jag älskar verkligen ljudet den avger när den stöter i föremål, det känns både realistiskt samt nostalgiskt och får mig att minnas kampen om puttekulorna på skolgården för många år sedan. Men även om det till stor del handlar om att med precision navigera en kula i stämningsfulla miljöer består spelet också av massvis med finurliga fysikpussel. Det vimlar av smart designade spelmoment där de som involverar farkoster och maskiner av olika slag är de mest spektakulära. Kulan aktiveras dessutom med olika förmågor då och då vilket ger ytterligare variation till spelandet.

Granar är annars en underskattad grafisk rekvisita i spel.
NightSky är föga oväntat ytterligare en övertygande release från indiestjärnan Nifflas men det är inte helt utan negativa sidor. Även om det är ett billigt spel hade jag förväntat mig ett lite längre äventyr. Efter ett par timmar var alla banor avklarade och även om det finns omspelningsvärde i form av stjärnsamlande och två olika svårighetsgrader hade det inte skadat med nån timmes extra speltid. Det ska dock inte hindra någon som diggar precisionskrävande pusselplattformande med fysikfokus.

NightSky är vackert, meditativt och ett ypperligt exempel på lysande speldesign.

Hatar Playstation-ägare vänner? Om inte lägg till RadioSpeltorsk på din vänlista. Jag gillar vänner. 1 dag sedan

Blev väldigt positivt överraskad av demot, det är verkligen något speciellt med Nifflas spel. :)