Playstation Vita Pets

Recension - Playstation Vita - tis 9 september 2014, kl 10.40

Släppdatum: 2014-06-04    Genre: Hundäventyr
Utvecklare: Spiral House    Åldersgräns: 3+

"Ett mycket bra men misskött hundäventyr"

Playstation Vita Pets må vid första anblicken se ut som vilken husdjurssimulator som helst, och visst finns de klassiska elementen där. Man adopterar en hundvalp som man sedan kan mata, bada, leka med, klä upp och ta ut på promenad, både i spelets värld men även i sitt eget hem tack vare Vitans kameror. Dock är väl just det sistnämnda kanske inte helt optimalt utfört, och din valp hoppar allt som oftast runt i väggarna snarare än på golvet, men det är ändå en kul och lite uppfriskande funktion.

Men Vita Pets är så mycket mer än ännu ett Nintendogs och spelutvecklarna har verkligen tänkt till för att skapa något nytt och unikt. Till att börja med har hundarna fått röster och din nya kompanjon pratar oavbrutet (!) med dig. Tyvärr har inte de virtuella små varelserna berikats med världens mest omfattande ordförråd, vilket gör att de tenderar att upprepa samma meningar om och om igen. Detta höll till en början på att smått driva mig till vansinnets gräns tills jag insåg att riktiga hundvalpar förmodligen kan vara minst lika jobbiga genom att gnälla och skälla hela tiden.

Utöver det har man även lagt sig till med äventyrs- och rollspelslika inslag vilket gör att man i slutändan har någon form av hybrid mellan Nintendogs och typ Pokémon, eller kanske snarare pokémon Meowth då han väl är det enda monster som mig veterligen kan prata människospråk.

Äventyrsdelarna manifesterar sig i att man ger sig ut på jakt efter en gyllene dräkt som tillhört hunden till en kung, och längs vägen nystas den framlidne kungen och hans jyckes förvånansvärt gripande öde upp. Med hjälp av ledtrådar och kartbitar tar man sig framåt i världen och i slutet av varje sektion finns även någon form av pussel att lösa, men de ledtrådar man får är snarare rena facit så det är ingen svårighet inblandad.

Genom att utföra olika aktiviteter och lekar med sin vovve levlar man upp dennes förmågor, och ofta är det nödvändigt att ha nått en viss skicklighetsnivå för att kunna progressa i äventyret. På så vis erbjuder Vita Pets en variation av olika element som sammantaget blir både intressant, motiverande och roligt.

Men även om spelet i sig kan liknas vid en vacker och trevlig hundvalp så är det tyvärr - och jag menar verkligen tyvärr - fruktansvärt misskött. Det är stundtals buggigt utan dess like och det verkar dessutom finnas gradskillnader i helvetet. Personligen stötte jag enbart på överkomliga, om än i längden irriterande, småhägningar och bångstyriga kontroller. Spelet krashade förvisso för mig ett par gånger (vilket jag aldrig sett hända med ett Vita-spel tidigare) men då det autosparar relativt ofta så förlorade jag aldrig några märkbara framgångar på det. Dock verkar det finnas spelare som stött på betydligt värre buggar - inklusive en som gör det omöjligt att fortsätta - så att skyddskopiera sin sparfil är ändå något som måste rekommenderas om man ämnar ta sig an spelet.

Då jag i själ och hjärta är djurvän väljer jag ändå att betygsmässigt fria snarare än att fälla spelet. Även om det är lite av ett tveäggat svärd och jag gärna skulle vilja ge utvecklarna en knäpp på nosen för att de inte kontrollerat sitt spel bättre, alternativt kontrollerat och sedan helt sonika ignorerat problemen. Men spelet i sig känns roligt och nytänkande och därmed trots allt klart värt att lägga tassarna på.

Min sidas bild

Ser bra ut!