Shelter

Recension - PC - ons 21 augusti 2013, kl 11.50

Släppdatum: 2013-08-28    Genre: Äventyr
Utvecklare: Might and Delight    Åldersgräns:

Betyg: 4/5
"Överlevnad har aldrig varit så viktigt som nu"

Det höga gräset utgör ett perfekt gömställe för att kunna komma nära inpå den intet ont anande grodan. När den satt nyvaken i morse och läste Dagens Grodnytt surplandes på lite grodkaffe hade den aldrig kunnat ana att idag var dagen då den skulle få lägga sina andetag på hyllan för att en liten familj grävlingar skulle bli kvitt hungern - om än för en liten stund. Grävlingsungarna ligger tätt bakom sin mamma som knäpptyst närmar sig den lilla glosögda amfibien. Mamma grävling hoppar ut ur gräset med ett sällan skådat ninjahopp och sätter tänderna i sitt byte som omedelbart dör. Den minsta av ungarna blir utvald och får ivrigt sätta i sig festsupén.

Might and Delight är en tre år gammal studio bestående av allt från branschveteraner till modiga indieutvecklare, som alla har en sak gemensamt. De prioriterar innovation över säkra vägar. Om du känner igen namnet är det förmodligen för att du spelat Pid, deras kritikerrosade plattformsspel de debuterade med för snart ett år sedan. Deras andra spel, Shelter, handlar om en familj grävlingar. Varken mer eller mindre.

Just när jag, i rollen som grävlingsmamman, fått syn på ett äppelträd lite längre bort i skogen dyker en skugga upp på marken. Det är konturerna av en rovfågel - som hotfullt cirkulerar i jakt på eventuella byten. Genast blir jag medveten om hur oerhört utsatta mina små ungar är och måste planera vår väg förbi den svävande dödsfällan om vi ska nå maten med livhanken i behåll. Rollerna kastas om, jägaren blir den jagade. Helt plötsligt blir jag varse om det moraliska dilemmat som inte finns; för att vi ska överleva måste vi äta grodor, smågnagare och andra djur - för att rovfåglarna ska överleva måste de äta sådana som oss. Så länge jag accepterar den ena delen av detta faktum måste jag acceptera den andra, helt enkelt. Men det går naturligtvis inte. För jag är ju i grund och botten ingen grävling.

Jag sliter pälsen av mig för att hålla mina ungar säkra i våran jakt på mat, skydd och vila allt medan jag hela tiden hänförs av den grafiska stil Might and Delight valt att klä äventyret i. Här finns inga underförstådda hatbrev till människans förödande och hänsynslösa framfart, ingen sensmoral om att vi måste återvinna våra burkar eller ett UFO-slut om man är tillräckligt skicklig. Här finns bara naturen precis rakt upp och ned.

Ett sådant här upplägg ger mycket utrymme till personliga reflektioner. Det krävs inte så mycket mer än ett par timmar och lite uppsikt av spelaren för att nå slutet - men det är egentligen fullständigt oviktigt. Shelter spelar jag inte för att klara, Shelter spelar jag för att vara en grävling. Jag kan spela det om och om igen bara för att få spendera lite mer tid med mina älskade små ungar. De som under resans gång växer sig stora och starka om man sköter sitt jobb som mamma - och det är verkligen inte det lättaste alla gånger.

Shelter är en mycket ovanlig upplevelse som kretsar kring att sätta sig in i andra perspektiv och få tankeställare. Ja, kanske till och med känna saker som i alla fall jag själv sällan känner. Det finns inte så mycket att direkt racka ner på, det här är helt enkelt ett välgjort litet verk. På sina egna villkor.

Fruktstund! 01/02/2014 - 16:00

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.