Shift 2: Unleashed

Recension - Multi - fre 8 april 2011, kl 08.55

Släppdatum: 2011-03-31    Genre: Racing
Utvecklare: Slightly Mad Studios    Åldersgräns: 3+

4
"En intensiv och genuint läskig racingupplevelse"

Det är med en slags hatkärlek man lägger ifrån sig kontrollen efter att ha spelat Shift 2: Unleashed. Å ena sidan är det ett fantastiskt fartfyllt och intensivt racingspel, men å andra sidan är det så oerhört svårt och oförlåtande att man allt för ofta tvingas starta om ett race under en skur av svordomar. Men det är just det som är det fina, för när man efter en väldigt brant inlärningskurva har lärt sig bemästra spelets ostadiga styrning någorlunda bra blir själva racingmomentet så oerhört läskigt att man inte kan låta bli att spänna skinkorna och luta med hela kroppen i varje kurva.

Raksträckorna blir en adrenalinfylld kamp för att hålla sig kvar på vägen där minsta felmanövrering kan resultera i att ens bil snart ligger i småbitar längs med vägkanten. Ena stunden hatar man att tvingas starta om ett race ett halvt lopp före målgång för tredje gången i rad bara för att en motståndare kört in i en, men sen sitter man där i en McLaren F1 och dundrar fram på Nürburgring i 270 knyck och känner sig genuint rädd för sitt liv, och plötsligt är det helt fantastiskt bra!

Lättirriterade spelare bör hålla sig borta från Shift 2, men den som är villig att lägga lite blod, svett och tårar på att bemästra den ostadiga styrningen kommer att belönas med ett intensivt, engagerande och framförallt läskigt racingspel. Det är inte riktigt på samma nivå som Gran Turismo 5 och Forza 3, men det är ett bevis på att serien på allvar börjar närma sig i konkurrenternas backspeglar.

Ollebros bild

Synd att det inte finns ett demo då för jag köper väldigt sällan EA spel innan jag fått testa dem först.