Ship Simulator Extremes

Recension - PC - ons 1 september 2010, kl 08.23

Släppdatum: 2010-09-03    Genre: Simulator
Utvecklare: VSTEP    Åldersgräns: 3+

1
"Enbart för riktiga båtentusiaster med gott tålamod"

Jag vill verkligen göra Ship Simulator Extremes rättvisa i min bedömning av spelet. På något sätt vet jag att det finns de som verkligen tycker att det här är kul, intressant eller på annat sätt rogivande. Men så finns det säkerligen de som tycker att livets höjdpunkt är att titta på färg som torkar. Jag tillhör dessvärre inte någon av grupperna.

Själv ute på det stora vida havet.
Den första besvikelsen med Ship Simulator Extremes är dock att det inte känns så mycket simulator som titeln antyder. Något jag ändå kan finna intressant i en flygsimulator, trots att spelen i övrigt inte roar mig, är just den autentiska känsla jag får. När planet handlöst tumlar fram i lågor mot slutet av landningsbanan tror jag ändå att det är precis så det skulle sluta om jag själv satt i cockpiten på riktigt. När jag lossar mitt skepp i Ship Simulator Extremes gör jag det med tre musklick när jag i verkligheten säkerligen skulle sprattlat runt i vattnet med foten fastsnurrad i en av tamparna. Istället för att behöva göra viktiga beslut, ge order till min besättning eller på något utmanande plan utföra de viktiga sysslorna på ett skepp begränsas jag primärt till en enda syssla; att styra rodret.

Så trots gränssnittets imponerande mängd reglage och instrument är Ship Simulator Extremes en mångt och mycket förenklad representation av verklighetens motsvarighet att manövrera allt från små till enorma skepp. Men samtidigt som spelet tar ett steg från simulator mot spel lämnar underhållningsfaktorn mycket att önska. Uppdragen i de tre kampanjerna är av varierad sort och bjuder på olika typer av utmaningar; utforskning, rutinsysslor som att lägga till i hamnen och mer actioninriktade med jakt på miljöbovar i Greenpeace-kampanjen som en av de mer framträdande exemplen på denna kategori.

Lyxkryssning i paradiset; en dröm i verkligheten, inte så mycket i spelform.
Problemet är att i stort sett alla uppdrag är uppbyggda så att den stora majoriteten av tiden spenderas med att färdas mellan olika punkter. Det första Greenpeace-uppdraget är ett klockrent exempel där själva delen att förhindra en båt att dumpa miljöfarligt avfall tar maximalt fem minuter medan transportsträckorna från och till hamnen utan tvekan utgör långt över en halvtimme i speltid. Dessa moment hade gärna kunnat bestå av att man faktiskt fått dirigera sin besättning, läsa sjökort för att undvika grund, manövrera genom vältrafikerade leder eller något annat mer givande istället för att bara hålla in upp-pilen på tangentborden och vänta på att man kommer fram.

Det finns dock tveklöst en målgrupp för Ship Simulator Extremes. För de väldigt båtintresserade som finner nöje i att fritt traska runt på mängder av detaljerade båtmodeller eller tycker att bara tanken att faktiskt manövrera ett stort lyxkryssningsfartyg genom tropiska vatten är lockande finns det garanterat en del att hämta. Om inte långa och dryga transportsträckor mellan de mer engagerande delarna skrämmer och om båtåkande med stort miljöombyte på detaljerade vatten är det man söker bör man ta en närmare titt på Ship Simulator Extremes. För oss som inte tillhör denna relativt snäva målgrupp finns dock inte mycket underhållning, och hur mycket jag än försöker har jag svårt att hitta nöje i vare sig Ship Simulator Extremes eller torkande färg. Och ärligt talat är jag osäker på vilket jag egentligen föredrar.

farfarsparadoxen.se || ettglasjuice.se 10/12/2013 - 11:18
Andreas Bergs bild

Nyfiken på hur det kommer sig att min textdebut på Skillpoint blev en recension av en skeppsimulator? Kika in det här blogginlägget för förklaringen. ^^

Andreas Ljungströms bild

Tja, vattnet ser ju snyggt ut iaf. ;)

Andreas Bergs bild

Andreas Ljungström skrev:
Tja, vattnet ser ju snyggt ut iaf. ;)

Den biten har de faktiskt fått till riktigt bra. Men något annat vore kanske tragiskt med tanke på att man i flera uppdrag inte ser något annat än båten och vatten ^^

Rymdyoghurts bild

Undra vad det blir härnäst för Farbror Berg, Forklift Truck Simulator? :D

Marcus Toftedahls bild

Jag kan meddela att jag tillbringat våren med Feuerwehr Simulator 2010.

Astragon som distribuerar dessa märkliga simulatorer är tydligen stora i Tyskland...

Jag är jäkligt sugen på att köra sopbil!

Lars Jensens bild

Jag körde ju en bussimulator på GP, Bus Driver. Det var förvånansvärt bra faktiskt.

Make.Senses bild

Sen kan man ju alltid fråga sig vem som köper så mycket simulatorer att de får det att gå runt. Jag skulle gissa att en del går till yrkesutbildning, precis som att man tränar piloter i Microsoft Flight Simulator X, fast då kopplar man in en "riktig" cockpit i spelet. Men så mycket att det är värt att utveckla mjukvara som Forklift Sim o.s.v. har jag riktigt svårt att förstå.

Jag har dock spelat Ship Simulator 2008 lite, ta det lite lugnt framför datorn och köra båt i stormar utan dess like (modifierar lite variabler).

Är inte Paradox med i utvecklingen av detta, Paradox och V-Step tror jag?

Make.Senses bild

Ah, jag hade rätt (såg igenom trailern)

Stickans bild

:angry:Jag köpte spelet,det gick inte att installera,det kom bara upp reklam och story. I mina ögon är spelet bara skit.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.