Snapshot

Recension - PC - mån 24 september 2012, kl 08.48

Släppdatum: 2012-08-31    Genre: Pussel
Utvecklare: Retro Affect    Åldersgräns:

3
"Smart kameramekanik lyckas inte rädda ett i övrigt ordinärt pusseläventyr"

Snapshot har varit på gång under en lång tid och har tillsammans med Fez och andra efterlängtade indietitlar ofta benämnts som ett evighetsprojekt. Men nu är det alltså äntligen här efter många om och men. Så vad är det egentligen så många sett fram emot? Jo, det ska jag nu snällt berätta.

Retro Affects titel spelas i stort sett som vilket plattformsspel som helst. Ta dig från plattform till plattform och samla föremål på vägen. Inga konstigheter alls. Men det är i problemlösningen som det finurliga med Snapshot ligger. Den söta lilla roboten man styr är nämligen utrustad med en magisk kamera och med hjälp av denna kan man manipulera omgivningen genom att ta kort på olika saker. Korten kan man sedan omplacera i miljöerna och allt som de innehåller följer med till det stället du väljer att manipulera. Låter det krångligt? Låt mig ge mer klarhet i detta.

Du ser ett föremål du vill plocka upp men platån ligger för högt upp för att du ska kunna nå den bara genom att hoppa. På en annan avsats ser du en låda. Ta ett foto av lådan, placera sedan fotot under platån med föremålet, hoppa upp på lådan och upp till den tidigare svårtillgängliga platån och tada! Problemet löst. Fattar du fortfarande inte? Spana i så fall istället in trailern som du finner under den här texten.

Allt i Snapshot kretsar kring den här kameramekaniken och ju längre in i spelet man tar sig desto krångligare blir problemen man ställs inför. Efter ett tag är det inte bara ett objekt som ska fångas med kameran utan flera och med hjälp av dessa kan man sedan skapa långa kedjereaktioner för att klara de kniviga nivåerna. Det är ett väldigt linjärt spel och är på traditionellt vis indelat i olika banor. Här kände jag mig en gnutta besviken då jag hade sett fram emot ett stort öppet spel med fokus på utforskning i stil med tidigare nämda Fez för att ge ett exempel. Snapshot är istället ett mer återhållsamt äventyr där banorna är tydligt indelade och följer ett grafiskt tema kännetecknat av olika miljöer. Jag får aldrig heller grepp om vem roboten jag styr är, vilket mål den har och hur den fått tag på den där mystiska kameran. Det finns ingen handling som motiverar mig och allt verkar hänga på att man uppskattar den smått innovativa pusselmekaniken i spelet.

Nu gillar jag förvisso konceptet men med så många liknande spel färskt i minnet som också bygger på klurigt pusslande i 2D är inte Snapshot så fascinerande eller spännande som jag hade hoppats på. Det är ett bra spel som underhåller med fin färgglad grafisk stil och många listiga problem att ge sig i kast med men det är inget utöver det vanliga. Kan man inte få nog av den här typen av pusselbaserade plattformspel är det helt klart värt en närmare titt men för oss andra finns det bättre alternativ som Braid, Limbo eller varför inte Fez som jag lyckats tjata om en hel del i den här texten. Snapshot besitter en del kvalitéer men lyckas inte nå ända fram till de där magiska ögonblicken som kännetecknar ett mästerligt pusselspel.

Hatar Playstation-ägare vänner? Om inte lägg till RadioSpeltorsk på din vänlista. Jag gillar vänner. 04/17/2014 - 15:27