Sonic Boom: Fire & Ice

Recension - Nintendo 3DS - fre 21 oktober 2016, kl 12.46

Släppdatum: 2016-09-30    Genre: Plattform
Utvecklare: Sanzaru Games    Åldersgräns:

"Sonic har sprungit tillbaka till toppen!"

Sonic har varit min hjälte ända sedan han äntrade världen på tidigt nittiotal, eller ja i alla fall sedan den dagen det första Sonic-spelet till Mega Drive äntrade mitt vardagsrum. Men för mig har det inte bara handlat om spelen utan hela den franchise som byggdes runt dem och som jag minns eftersom jag var i lämplig åldersgrupp. Spelen som blev serietidning (som en tid även gavs ut i Sverige), tv-serier som visades på TV3 varje morgon, Happy Meal-leksaker, och godis som släpptes i igelkottens namn och på vars förpackning man kunde hitta fuskkoder till spelen. Spel och övriga kringprodukter levde i perfekt symbios, livet var bra och igelkotten var min hjälte.

Sedan den tiden har den stackars kotten och hans vänner sprungit ner sig rejält. Spelens kvalitet har den senaste tiden legat någonstans mellan under all kritik och total katastrof och franchisen är sedan länge död - med undantag för serietidningen som är still going strong i Amerika och nu är en av världens längst pågående. Visst hyllade många Sonic Generations men då det tvingades inkludera banor från usla tidigare titlar fanns fortfarande mycket som skavde. Så senast i Sonic Teams radda konsolspel kom Sonic: Lost World (2013), spelet som till dags dato är bland den mest ospelbara smörja jag någonsin stött på, och med det började till och med mitt hopp för igelkotten som fortsatt spelhjälte vackla och avlivning började kännas som det enda alternativet.

Men så året efter hände något. Sonic fick en nystart då man parallellt med Sonic Teams spelvärld skapade en helt ny franchise vid namn Sonic Boom och med helt nya utvecklarteam vid spakarna. Förutom ett par nya spel kom även en tv-serie baserad på knasig lättsam humor med glimten i ögat. Här finns återigen den komiska dialog och rappa humor som en gång i tidernas begynnelse var Sonics signum men som sedan länge bleknat bort.

Av de två spelen som släpptes var det 3DS-titeln Shattered Crystal, utvecklat av Sanzaru Games, som helt klart hade den största potentialen. Inte minst på grund av de extremt tajta och felfria kontrollerna som gjorde att alla eventuella felhopp och misstag inte kunde härröra till någon annan än spelaren själv. Trots det fanns det en hel del mindre bra inslag, exempelvis alldeles för långa banor baserade på utforskande snarare än fart och med mini-spel inkluderade. Men jag kan med glädje konstatera att Sanzaru Games tagit åt sig av kritiken de fick och i uppföljaren Fire & Ice åtgärdat … absolut alla problem som föregångaren hade. Huvudbanorna har nu en behaglig längd med en perfekt kombination mellan pussligt utforskande och kontrollerade fartmoment som inte setts sedan Sonics tidiga glansdagar. De nya banorna har snygg och cool design och musiken är precis så bra som man kan önska. Och dessutom är de storybärande filmsekvenserna som hämtade direkt från tv-serien, vilket ytterligare stärker spelet och franchisen.

Titeltillägget eld och is syftar till de nya förmågor som Sonic och hans vänner fått, för liksom i Shattered Chrystal är det samarbete och byte mellan olika karaktärer på banorna som gäller om man vill nå varje skrymsle och vrå. Och denna gång har även Amy uppgraderats från en ungmö i nöd till en fullfjädrad, hammarsvingande spelbar figur. Med de nya elementkrafterna kan man frysa vatten för att undvika att ramla ner på spikarna nedanför, eller smälta is för att ta sig genom frusna väggar och det gäller ofta att vara snabb i växlingarna vilket ger lite extra utmaning och gör att man håller sig alert. Gömt på banorna finns även små utmaningsrum där man för att förtjäna ett samlarföremål skall ta sig igenom mindre, lite svårare passager som drar kvicktänkthet och skicklighet till sin spets. Detta blev tidigt ett av mina personliga favoritmoment. Även bossbanorna är bland spelets häftigaste höjdpunkter då bossarna sträcker sig över båda (!) skärmarna och kräver samarbete av två karaktärer och deras karaktärsspecifika förmågor för att besegra.

Sonic Boom är med största sannolikhet Sonics räddning och man verkar nu äntligen ha hittat tillbaka till rötterna - helt utan Sonic Teams inbladning. Spel och tv-serie lever i perfekt symbios, livet är bra och igelkotten är min hjälte igen.