Starcraft II: Nova Covert Ops - Mission Pack 2

Recension - PC - fre 5 augusti 2016, kl 16.12

Släppdatum: 2016-08-02    Genre: Strategi
Utvecklare: Blizzard    Åldersgräns:

"En liten men superb fix Starcraft"

Jag älskar och spelar nästan alla Blizzards spel och det är svårt att inte tycka om dem när de alla är så otroligt välpolerade och synbarligen vetenskapligt konstruerade i ett laboratorium för att vara patologiskt beroendeframkallande. Med kniven mot strupen är det dock Starcraft II som jag håller varmast om hjärtat, om inte annat för att det erbjuder mer vad gäller story och single player än andra Blizzard-titlar. Och nu är det alltså dags att få nästa lilla skvätt Starcraft II i och med det andra kapitlet av Nova Covert Ops. Precis som den första delen så innehåller den tre banor med allt som hör till i form av story, uppgraderingar och Master Archives. Själva berättelsen är inget enastående även om det avslutas med en tvättäkta cliffhanger, och såhär ett halvår senare minns jag ärligt talat inte många detaljer om vad som hände i det första kapitlet.

Men det gör inte så mycket, för det är de nya banorna som är stjärnorna här. Glädjande nog är alla tre äkta RTS-banor och inte små sidouppdrag där man bara styr en gubbe. En av banorna har dock små sidospår som utgörs av just solouppdrag, men där blir det snarare en utmärkt paus från den sedvanliga strategistressen och det kan vara det smartaste sätt jag någonsin sett sådana här element införlivas. Nova själv är också en väldigt stark enhet som potentiellt kan avgöra många strider på egen hand om man rattar henne rätt, något som påminner om såväl Kerrigan i Heart of the Swarm som hjälteenheterna i Warcraft III.

Banorna följer en intressant bakvänd svårighetskurva. På den första nivån fann jag det hart när omöjligt att klara alla bonusuppdragen på hard, medan den sista var superenkel på samma svårighetsgrad. Däremellan landade alltså mittennivån, som jag klarade på mållinjen efter lite strategiska omladdningar. Precis som det skall vara, alltså. Att det sedan nästan var en repris av Welcome to the Jungle från Wings of Liberty tyder ju på lite fantasilöshet, men detaljskillnaderna i nivåuppbyggnaden gjorde ändå att det kändes som en ny upplevelse.

Allt som allt är det ett finfint men väldigt kort paket från en genre som knappt finns längre. Jag behöver mer Starcraft som en knarkare behöver mer heroin och kapitel två av Nova Covert Ops räcker precis för att stilla den värsta abstinensen, samtidigt som det bara gör mig sugen på ännu mer.