Street Fighter X Tekken

Recension - Multi - tors 15 mars 2012, kl 10.13

Släppdatum: 2012-03-09    Genre: Fighting
Utvecklare: Capcom    Åldersgräns: 12+

"Jättarnas möte är oförglömligt!"

Det är onekligen i ropet att blanda två spel och låta de olika karaktärerna träffa varandra, men jag överdriver nog inte om jag säger att mötet mellan Street Fighter och Tekken känns lite extra speciellt med tanke på hur ikoniska de bägge serierna är. Vad man har gjort är att man har tagit det bästa från Street Fighters senare utveckling och Tekken Tag Tournaments dynamiska upplägg, där man växlar mellan två karaktärer under matchens gång, och sytt ihop detta sömlöst till en helt fantastisk upplevelse som görs tillgänglig för både veteraner och nybörjare med hjälp av två olika aspekter. För veteranerna finns här ett intrikat spelsystem som belönar kunskap och för nybörjare finns det nya tillskottet "gems" som kan ge spelaren diverse fördelar.

Gems är helt enkelt små ädelstenar man kan utrusta sina karaktärer med för att få blandade effekter som hjälper till på olika vis beroende på hur man spelar. Är man en defensiv spelare lönar det sig bäst att använda sig av gems som minskar mängden skada man får av slag och är man en offensiv spelare kanske man i stället ska titta på de stenar som ökar kraften i slagen. Det finns kort och gott gems för alla typer av spelare och de aktiveras under matchens gång genom att man uppfyller särskilda krav.

Det finns lite få olika lägen att spela i men de som finns är extremt välgjorda. Utöver de traditionella arkad-, tränings- och versuslägena finns ett uppdragsbaserat läge där man måste klara matcher på speciella villkor. Men om de olika valen i menyerna kan kännas lite fattiga för de som vant sig vid enorma mängder alternativ finns det däremot ett väldigt bra stöd för onlinespelande genom hela upplevelsen vilket faktiskt är det som spelar störst roll. Att onlinespelandet både laggar och tappar ljudeffekter som om man satt på ett 56k-modem, oavsett om man möter spelare från USA eller Sverige, får jag hoppas är växtvärk nu i början snarare än hur det kommer att vara hela tiden.

Samtliga slagskämpar är upplåsta från start med undantag för de särskilda nedladdningsbara figurerna. I dagsläget finns de olika konsolexklusiva karaktärerna som gratis DLC men i framtiden kommer säkerligen många fler deltagare som då får köpas för pengar snarare än låsas upp av spelande. Det är ett sniket drag från Capcom, det går det inte att sticka under stol med. Men det är ett stort och välavvägt karaktärsgalleri man bjuds på redan vid start så egentligen är det inte hela världen skulle jag vilja påstå.

Båda spelserierna görs rättvisa i ett fyrverkeri av kombos och visuella effekter där det beroendeframkallande tag-systemet lockar till timmar och åter timmar av slit i övningsläget för att skapa det perfekta paret. Där fightingspelen lämnat, för mig, en del att önska på senare tid levererar Street Fighter X Tekken fullkomligt. Jag sprang ut och köpte en arkadsticka nästan omedelbart, ses vi online?

VodkaCitrons bild

Ser fram emot att få spela det :love:

Starfighter Johanssons bild

VodkaCitron skrev:
Ser fram emot att få spela det

Brukar du spela mycket fightingspel? Jag har knappt spelat ett enda sedan Soul Calibur 2 men det här lockade verkligen fram tävlingsandan i mig!

VodkaCitrons bild

Starfighter Johansson skrev:

Faktiskt inte! Jag har mest ägt slåsspel som varit mer åt casualspelarna, Clay Fighter, Killer Instinct, Super Smash Brothers, Jump Ultimate Stars m.m
Även om jag nu också har haft spel som Dead or Alive och Guilty Gear så har det mest blivit buttonmashande.

Har inte riktigt haft en player 2 polare sen barndomen då man hade 4 polare som grannar, då blev det en hel del Tekken, Street Fighter och Mortal Kombat ;)

Så Street Fighter X Tekken kommer isåfall bli det första renodlade fighting spelet jag sätter mig in i (bortsett ifrån Naruto-spelen). Dock har jag ingen arkadsticka och har bara hållit i en, en endaste gång :p Vilket är tråkigt eftersom man inte kommer kunna spela "ultimat". Jag måste tex greppa styrspaken med hela näven för att kunna få ut en ultra combo i SSFIV.

Men du nämner i recensionen att onlineläget är helt trasigt, vilket inte känns ok. Det var det även i SSFIV i min mening, man hittade aldrig någon när man sökte efter rankade matcher eller endless battle, verkade helt dött! Hittade väll någon match vid något tillfälle, men ibland fanns det ingen även om man sökte ett flertal gånger under en kvart. Sen att dom flesta fightingspelen idag är peer to peer är sinnessjukt.

Så Street Fighter X Tekken kanske inte är toppen slåsspel ändå? Skulle ju inte bli kul om man går ut och köper det och "bara" kan ta del av singelplayer versus datorer :/ Får väll vänta ett tag och se om det löser sig först då :p

Starfighter Johanssons bild

Webhallen har en del halvbilliga stickor, VX-modellen (699 kronor till 360, 499 till PS3) är riktigt trevlig att spela med!

Onlinedelen laggar lite men värst är själva bortfallet av ljudeffekter och dylikt. Spelare finns det däremot gott om, jag har inte behövt vänta mer än 10-15 sekunder på en motståndare.