Tales of Monkey Island

Recension - PC - tors 7 april 2011, kl 09.38

Släppdatum: 2011-03-25    Genre: Äventyr
Utvecklare: Telltale Games    Åldersgräns: 12+

4
"Underbar återkomst för Guybrush"

Telltale Games har åstadkommit en hedervärd renässans för många av mina och andras gamla äventyrsspelsfavoriter. Sam & Max har avklarat två säsonger nu, Back to the Future sin första och på gång är Jurassic Park: The Game vars första avsnitt släpps i höst. Den samlade första säsongen av mångas favorit Monkey Island har nyss släppts och Tales of Monkey Island understryker Telltale Games fantastiska förmåga att producera och leverera suveräna äventyrsupplevelser på löpande band.

Själv har jag haft lite problem med avsnittsupplägget. Förutom att jag är en rabiat spelsamlare som bara måste ha fysiska kopior av alla spel, har jag även kommit till insikt sedan avsnittsupplägget började att man förlorar lite av känslan. Varje avbräck gör att jag tappar fokus och när jag nu spelat hela Tales of Monkey Island i ett sträck så är jag övertygad om att jag inte hade njutit av det lika mycket ifall spelandet varit uppstyckat i fem tvåtimmarspass. Jag är inte helt säker på att äventyrsspel är rätt genre att stycka upp i avsnitt, men Telltale Games har ju onekligen lyckats så det kanske är mig det är fel på.

Första säsongen av Sam & Max hade inte alls samma helhetskänsla som Tales of Monkey Island bjuder på. Det känns som att Telltale lagt ner mer möda på Tales of Monkey Island, för att få en trovärdig, eller snarare värdig, ”uppföljare” till ett av sina mest viktiga och älskade spel. Med det inte sagt att Sam & Max var dåligt på något sätt, men Tales of Monkey Island känns snäppet mer gediget. Förutom att slänga in kända karaktärer i Guybrushs nya äventyr har Telltale även tänkt nytt och lagt kraft på handlingen och där introducerat ett par nya oerhört roliga och spännande karaktärer. Morgan LeFley är till exempel en väldigt rolig bekantskap och hennes interaktion med Guybrush ger ofta upphov till skratt, medan man naturligtvis är glad för återseenden med Murray, Voodoo lady, Stan med flera. Pusslen är lika tokiga som alltid, men man märker att mycket går igen. Tales of Monkey Island är för övrigt inte lika svårt som sina tidiga föregångare, på vilket jag inte klagar.

Samtidigt som handlingen hålls ihop på ett bra och trovärdigt sätt så kommer jag inte ifrån den känslan jag alltid får när jag spelar avsnittsuppdelade äventyrsspel. Jag vill inte kalla det klaustrofobi, det vore en överdrift, men de begränsade miljöerna är lite besvärande så även i Tales of Monkey Island. Det bryter lite av förtrollningen som den fantastiska grafiken och den härliga musiken ger upphov till. Varje avsnitt är ju en liten del av kakan, men helst skulle man vilja sluka hela på en gång. Men har man inte spelat Tales of Monkey Island så ska man skaffa sig hela säsongen på en gång och då spela avsnitten i ett sträck. Då får man ut det absolut bästa av Telltale Games fingertoppskänsla och det är en fantastisk upplevelse vi bjuds på. Fem härliga avsnitt á cirka två timmar till ett pris av ett par öl på krogen, ja det finns inget som talar emot att det här är ett givet köp.

Risen - ytterligare bevis på Pirahna Bytes underskattade storhet! 09/10/2014 - 20:23
Josef Diktatorns bild

Jag ÄLSKAR telltale och Tales of Monkey Island är helt klart deras bästa projekt hittils tätt följt av Sam & Max The Penal Zone.
För mig så är det ett sant nöje med kvalitativa peka-o-klicka äventyr och när de görs av "tales of" kaliber så blir jag rent ut sagt lycklig. Tack Larsa-Boy för en trevlig recension och tack Telltale för att ni är sådana hjältar. :beer: