Terraria

Recension - PC - tors 18 augusti 2011, kl 09.50

Släppdatum: 2011-05-16    Genre: Äventyr
Utvecklare: Re-Logic    Åldersgräns:

4
"Terraria är lika djupt och underhållande som det är tidskrävande och beroendeframkallande, det vill säga mycket"

Det är väldigt lätt att sätta stämpel på Terraria och avfärda det som en Minecraft-klon, men det skulle vara att missa poängen med hela spelet. Där Minecraft utnyttjar den tredje dimensionen för att skapa en sandlåda för den kreativa spelaren använder Terraria det beprövade konceptet och gör det till mer av ett äventyrsspel än en sandlåda för dina skaparambitioner. Släng in lite inspiration från Metroid och man får ett spel som lyckas ta ett framgångsrikt upplägg och göra det till sitt eget med storstilat resultat.

Att jämföra och slå samman Terraria med andra spel skulle dock vara en lite för enkel förklaring av ett långt och djupt spel som inte håller dig i handen. Det är upp till dig att lyckas och det gör också att de framgångar man gör känns mycket mer givande än i många andra spel. Spelet börjar med att du slängs in i en tvådimensionell och slumpmässigt skapad värld där du kan leka runt efter eget tycke. I ett nötskal går spelet ut på att gräva fram mineraler ur jorden med hjälp av diverse verktyg och använda dina vinningar för att skapa nya och bättre föremål. Till detta måste du även bygga ett eller flera hus för dig själv, dina skatter och de olika karaktärer som hjälper dig på din resa. Haken i det hela är att du även måste ta fram vapen och rustningar för att överleva striderna mot de fiender man kommer att ställas inför, och det är en väldigt varierad skara antagonister man ställs inför, och självklart även ett par stora och utmanande bossar. Det är blandningen mellan äventyr och frihet som gör att man snabbt kommer bli väldigt beroende av Terraria om det tillåts sätta klorna i en.

Att Terraria inte håller dig i handen är tyvärr lika mycket ett hinder som det är en uppmuntran. Personligen tog det ett tag innan jag kom in i läget för att själv ta reda på vad sjutton det är jag ska göra och även om jag kunde gräva på vilket ställe som helst i jorden och till slut hitta något häftigt och användbart var det en väldigt tidskrävande process. Tid är Terrarias största problem då det krävs en uppsjö av det för att ens komma någonstans i världen. Detta kan delvis botas genom att du spelar med kompisar som hjälper dig, och även här briljerar spelet med sin lekfullhet. Det är inte ofta du får möjlighet att äventyra med kompisar i en lika öppen och inbjudande värld som i Terraria. Tyvärr är det tekniska inte direkt på ens sida då onlinestödet är långt ifrån så bra som det skulle kunna vara. För att jag överhuvudtaget skulle kunna spela var jag tvungen att använda tredjepartsmjukvara i stil med Hamachi och det är ett väldigt stort problem, hur kul spelet än må vara. Det ska dock tilläggas att utvecklarna ständigt uppdaterar sitt alster med nytt material och förbättringar.

Terraria är på många sätt ett riktigt bra spel som är lika svårt att förklara som det är att sätta sig in i. Är man villig att låta sig slukas in i dess simpla men ändå väldigt djupa system kommer man att finna många timmar av underhållning oavsett om man väljer att avnjuta denna digitala drog själv eller med kompisar. Spelet är dock inte felfritt då det plågas av problem i onlineläget och bristen på struktur kan komma att ställa till det för många. Kan man se bortom dessa svårigheter finns det dock ett riktigt bra äventyr i Terraria som är bland det roligaste man kan hitta på indiemarknaden.

sghsvhjubss bild

:santa: + :love: + :beer: