The Evil Within: The Assignment

Recension - Playstation 4 - lör 14 mars 2015, kl 12.53

Släppdatum: 2015-03-10    Genre: Survival Horror
Utvecklare: Tango Gameworks    Åldersgräns: 18+

"Trevligt återbesök i The Evil Withins skruvade värld."

The Evil within har fått tillökning i form av ett sprillans nytt dlc; The Assignment. Där får vi följa Juli Kidmans äventyr i den knasiga världen som är ondskan inuti och lära oss mer om hennes bakgrund, livsmål och agendor.

The Assignment gör precis som grundspelet gjort från sekund ett; tar vad vi tror att vi vet och kastar det ut genom fönstret. Och nu talar vi inte bara om handlingen, utan om själva spelupplägget. Vi får knappt hålla i en pistol och inte en enda gång behöver vi leta ammunition, helande eller grön gegga. Kidman har ingen utsmyckad rullstol som uppgraderar hennes färdigheter eller en läskig sjuksyster som sparar hennes framsteg. Här har vi en röd soffa och en katt som vänligt följer oss under spelets gång för att låta oss spara. Vi har även under våra bra stunder en glasflaska eller kanske till och med en yxa om vi har riktigt tur.

Avsaknaden av vapen och färdigheter gör att vi måste smyga, smyga och ibland kuta som en galning bara för att vi misslyckades med just att smyga. Nämnde jag att det är bra om man smyger? Man kan dessutom lura fiender genom att använda sig av miljön eller gömma sig bakom saker och ropa på dem och sedan snabbt smyga därifrån för att osedd ta sig förbi dem. Fungerar inte det kan det vara dags att kasta den där glasflaskan man förhoppningsvis har plockat på sig, så monstren springer iväg en stund. Något vi alltid har med oss är en ficklampa som inte bara lyser vår väg utan även kan avslöja hemligheter. Helandet av skador sköter sig av sig själv, så länge man tar det lugnt en stund läker man sina skador och kan smyga vidare. Tyvärr räcker det oftast med en enda liten träff för att man ska dö. Så se till att smyga.

Shinji Mikami och studion Tango Gameworks fortsätter att imponera med sina helt underbara miljöer, bra musik, helt sinnesvrickade berättarteknik och ännu ett ikoniskt monster i klass med The Keeper. Det enda som drar ned The Assignment något är att stealth-vinkeln inte är så bra utförd, eftersom kontrollen känns förlegad och klumpig. Det finns inget bra flöde i hur man rör sig mellan olika skydd vilket leder till oönskad exponering för de som är ute efter att slita av en huvudet. Fördelen med stealth är att man slipper skjutvapen, ammo, helande etc och behöver inte leta efter just dessa saker. Storyn löper framåt mer sömlöst och fokus läggs på just överlevnadsskräck.

The Assignment är cirka tre och en halv timme långt och är ett bra och naturligt tillskott till The Evil Withins sjuka universum. Nu är det bara att luta sig tillbaka och vänta på del två; The Consequence.