The Secret World

Recension - PC - tors 30 augusti 2012, kl 08.21

Släppdatum: 2012-07-03    Genre: Onlinerollspel
Utvecklare: Funcom    Åldersgräns: 16+

4
"En lagom samt välbehövlig dos miljöombyte och nytänkande"

Få spelutvecklare kan anklagas för att vara lika ambitiösa som Funcom. I varje titel de släpper försöker de att pressa gränserna och ramarna för vad som går inom en given genre. Oavsett om det handlar om äventyrsspel som The Longest Journey eller nu senast onlinerollspelet The Secret World. Innovation verkar vara företagets ledmotiv, vilket historiskt både legat företaget till gagn och till last. Medan vissa kritiker hyllat tidigare släpp inom mmo-genren, såsom Anarchy Online och Age of Conan för deras kompromisslösa försök att erbjuda spelarna något nytt, unikt och fräscht har det funnits kritiker som klankat ner på spelen på grund av bristfälliga releaser och ofärdigt gameplay. Båda lägren har förstås också i alla dessa fall haft rätt.

Visst kanske det är så att Funcom tar på sig lite för stora kläder ibland, men det är en imponerande garderob de har. The Secret World är inget undantag vad gäller ambition och idérikedom. Här har Funcom skapat ett spel som lyckas med vad få andra spelföretag lyckas med, att skapa total frihet för spelarna vad gäller karaktärsutveckling, men ändå behålla ett fungerande gameplay som är bekant för alla som någonsin tidigare spelat ett onlinerollspel.

Det Secret World gör som kanske känns absolut fräschast är att man helt undviker alla uttjatade fantasy och science-fiction teman genom att sätta spelet i en fiktiv nutid. Spelet blandar friskt mellan moderna myter, konspirationsteorier och mytologier och slänger på en ordentlig dos skräck influerade från både filmer men kanske främst från de stora i genren såsom Lovecraft och Stephen King. Faktum är att just H P Lovecraft har varit en väldigt stor influens då mycket i både plotter och miljöer är lånade från hans verk. Att man sen kan spela med sina polare fast de har sina karaktärer på andra servrar är smått genialiskt.

Nytt och fräscht är även spelets karaktärsutveckling och uppdragssystem. Färdigheter och förmågor generas inte som i klassiska mmo:n via levling utan det hela sker mer som ett flöde där man konstant får färdighetspoäng allt eftersom man klarar uppdrag och utmaningar, som sedan kan läggas på färdigheter och förmågor helt fritt. Längre in i spelet går det förstås att fokusera på vissa roller utifrån vilka färdigheter man väljer att kombinera, men det finns ingen begränsning och är man missnöjd behöver man inte rulla en ny karaktär utan bara omfokusera och träna upp färdigheter inom något annat område. På så sätt kan man i teorin spela med helt nya spelare under ungefär samma förutsättningar, då man helt enkelt bara väljer att inte använda de färdigheter man redan maxat. Det är förmodligen det mest flexibla färdighetssystem jag hitintills sett i ett onlinerollspel.

Uppdragssystemet är också väldigt unikt. Det kanske inte är lika intuitivt som aktuella Guild Wars 2, men det erbjuder en hel del variation och olika sätt att närma sig spelet. Man kan bara ha ett huvuduppdrag åt gången och till dessa ta ett antal sidouppdrag parallellt. När ett uppdrag klaras går det automatiskt in i nästa tier. Man behöver således aldrig springa fram och tillbaka till olika uppdragsgivare i onödan utan kan fortsätta utforska fritt. När alla tiers i ett quest är avklarade ringer karaktären upp uppdragsgivaren och belöningen i form av färdighetspoäng och pengar trillar automatiskt in på ens konto. Sen finns det olika sorters uppdragstyper och vissa kräver att man klarat av andra innan man får välja dem. Vissa uppdrag är också mer pusselinriktade, framför allt de så kallade kunskaps-uppdragen som faktiskt kräver att man gör noga utredningar i spelet samt kompletterar med att surfa runt på nätet efter information som kan hjälpa en komma vidare i spelet. Det låter kanske avskräckande för vissa, men jag kan lova att kicken av att ha löst ett kunskapsuppdrag är en belöning i sig.

Men allt är inte guld som glimmar sägs det ju och The Secret World har fått en hel del kritik från vissa håll. Haltande lansering och kritiska buggar som gjorde flertalet quests olösbara var några av barnsjukdomarna spelet led av. Någonting som mig till synes är onödig kritik då i princip alla onlinerollspelssläpp lidit av samma problem de senaste tio åren. Funcom borde snarare fått beröm för hur snabbt de faktiskt fixade till dessa problem. En månad efter släpp var alla kritiska problem åtgärdade och man hade även hunnit lägga till mer innehåll. Mer sådant ska det bli för man har lovat att släppa nytt material regelbundet och månadsvis.

Det sagt har spelet självklart sina brister. Först och främst är det kanske inte så innovativt som man ursprungligen gav sken av. Trots allt så är det baserat på samma gamla vanliga gameplay i grunden och även om det är lite mer skräddarsytt för casual-spelande och små gillen är det ett hardcore-mmo i allra högsta grad. Inlärningskurvan är rätt hög jämfört med andra spel i genren. Därtill är pvp-delen typiska drabbningar av battleground-typen. Även om The Secret World gör en intressant omanpassning av pvp:n så är det inget att höja på ögonbrynen åt. Actionbiten i den bemärkelsen är med andra ord inte spelets styrka, men är ändå ett bra tillägg som faktiskt hjälper till att fördjupa världen och handlingen.

The Secret World har fått en del kritik för sina långa laddningstider, som ett resultat av att spelet inte är sömlöst. Kritiken har helt klart rätt i att laddningstiderna är i längsta laget, men å andra sidan är de områden man springer omkring, utforskar och äventyrar i rätt enorma, så egentligen behöver man inte ladda särdeles ofta egentligen. Men det är helt riktigt en av spelets svagaste sidor. En annan tråkig del är att trots att man fritt kan klä och utforma sin karaktär till det yttre så är själva karaktärsskapandet väldigt begränsat. Det finns i princip bara en viss begränsad mängd utseenden att välja på.

Sammanfattningsvis kan man säga att The Secret World är ett innovativ onlinerollspel som står lika mycket för nydanande tänkande som vidareutveckling av ett redan existerande koncept. Det erbjuder en helt unik atmosfär och en engagerande handling och makalösa miljöer som få andra spel i genren kan bjuda på. Den höga inlärningskurvan, utforskningsmöjligheterna och de stora mängderna pussel höjer spelet över den mediokra massan. Det gör däremot också att spelet med fördel mest tilltalar en smalare och förmodligen äldre publik. Är man less på alla klyschor i genren är The Secret World helt klart ett onlinerollspel att rekommendera. Däremot inget för den pvp-hungrande, för där finns tveklöst bättre alternativ.