The Walking Dead: No Time Left

Recension - PC - mån 21 januari 2013, kl 09.23

Släppdatum: 2012-11-20    Genre: Äventyr
Utvecklare: Telltale Games    Åldersgräns: 18+

4
"En riktigt bra avslutning på en riktigt bra säsong"

Det har varit en lång resa tillsammans med Lee och Clementine men nu är det över. Efter fem episoder av The Walking Dead har jag upplevt en av de mest gripande, underhållande och intressanta berättelser i något spel. Tyvärr har jag samtidigt upplevt spelmoment som kanske inte alltid klingade helt rätt och pussel som var rent utsagt dumma. För vilken vuxen människa behöver hjälp med att sätta in batterier i en radio?!

Vad gäller den femte och avslutande episoden av The Walking Dead är det svårt att säga särskilt mycket. Det är slutet av en berättelse och som tur är blir det ett väldigt tillfredsställande sådant. De lösa trådar som behöver knytas ihop blir det, och vi får också saker att fantisera om vad gäller nästa säsong. Lees kamp att finna Clementine innan infektionen han drog på sig i förra episoden tar hans liv håller lika hög kvalitet som tidigare och tack vare några riktigt intressanta och oväntade drag blir det också en av de mer varierade episoderna vad gäller val. Allt ställs dessutom på sin spets när spelet på ett obehagligt men spännande sätt påminner dig om alla saker du gjort under säsongen. Det är en hel del sjuka grejer och som spelare känner man sig ibland skyldig för saker man gjort i en värld av ettor och nollor. På det sättet får spelet mig att minnas men också tänka en gång till på många av de större val jag gjort under säsongens gång, och resultatet är imponerande. Som vanligt är dock de regelrätta spelmomenten kanske inte de mest engagerande men de är inte heller sämre än vad vi fått se tidigare. Jag hade dock velat se lite mer utmaning, men om man har kommit så här långt och fortfarande gillar spelet finns det inget här som kommer att släcka underhållningen.

Vad gäller säsongens helhet är det svårt att ge något annat än en rungande rekommendation. Att ett spel som The Walking Dead kan släppas i dagen industriklimat och dessutom blir en succé är både glädjande och förvånande. Men mest glädjande. The Walking Dead har hunnit hålla hög kvalitet rakt igenom och trots några märkliga skiften i tempo och inte helt felfria spelmoment är det ett av de bästa spelen som släpptes under 2012. Om man bortser från bristen på någon direkt utmaning och stela animationer är en av de mer engagerande berättelserna som släppts de senaste åren. Sista episoden bör dessutom hållas upp som en av de bästa under säsongen.

Ni no Kuni blir nog det spelet jag kommer lägga ner mest tid på i år. 01/21/2013 - 10:11