The Walking Dead: Starved for Help

Recension - PC - tis 24 juli 2012, kl 08.38

Släppdatum: 2012-06-29    Genre: Äventyr
Utvecklare: Telltale Games    Åldersgräns: 18+

4
"En spännande fortsättning i denna episodiska zombieberättelse"

På samma sätt i som första episoden i denna zombiespelserie fortsätter Telltale Games att kliva ifrån det mer pusselorienterade upplägg vi är vana vid att se från utvecklaren. Del ett introducerade oss för denna omvandling samtidigt som det gav oss en bra grund för de karaktärer vi kommer att lära känna på resan i ett USA där hungriga zombier är en aldrig sinande tillgång. Precis som serien spelet är baserat på var det dock en mänskligare berättelse där monstren mest agerade en övergripande fara medan karaktärerna och deras relationer står i fokus. I del två blir detta fokus än mer uppenbart och det innebär att vi får uppleva en hel del intressanta scenarion, även om den uppenbara twisten går att se på miltals avstånd.

I The Walking Dead: Starved for Help får vi fortsätta att följa Lee och hans raggliga allians med den skara överlevande han lärde känna i A New Day. De har ont om mat, blir allt mer desperata och det leder dem till att söka hjälp utifrån gruppens tillfälliga bas. Att avslöja mer än så skulle vara att glutta på dörren till spoilers, men det märks att Telltale är villiga att ta ut svängarna lite mer än tidigare. De utforskar karaktärerna mer och tar sig dessutom friheten att ställa oss inför ett flertal ohyggliga scener där man som spelare känner sig pressad och osäker på vad som är rätt val att göra i situationen. Det är precis det här som ett spel av den här typen ska göra. The Walking Dead är ett äventyrsspel där spelarens val har stor inverkan på relationerna Lee har med de olika karaktärerna han möter. Genom konversationer och händelser får man olika val som måste utföras under en viss tidspress, och det fungerar väldigt bra. Ett exempel på detta är precis i början av spelet där Lee tvingas välja om han ska rädda en överlevande genom att hugga av dennes ben eller lämna kvar denna människa åt de hungriga zombier som flockas runt dem. Det hela är ett bra exempel på hur Telltale lyckas göra en scen väldigt obehaglig utan att använda klichéer vi är vana vid från andra spel i skräckgenren. Som spelare måste man utföra varje ohygglig handling själv samtidigt som man ställer sig frågan om det verkligen är rätt eller värt det i det långa loppet. Det är väldigt effektivt berättande i denna typ av episodindelade spel och sker flera gånger under spelets gång.

Medan den övergripande handlingen och de tillhörande spelmomenten håller hög klass lider spelet fortfarande av en del mindre imponerande tekniska aspekter. Medan grafiken för tankarna till serietidningen allt är baserat på är animationerna stelare än vad man hoppas på. Detta vägs upp av bra prestationer från röstskådespelarna, men det gör tyvärr också att karaktärerna inte alltid känns särskilt mänskliga. Det är en märklig balansgång och kan utan tvekan vara något man stör sig på om det är något man upplever som viktigt i den här typen av spel. Personligen vägde spelet positiva delar över dessa små snedsteg i presentationen och jag är väldigt intresserad av vad vi har att vänta i framtiden. För den lilla summa episoderna kostar och den effekt det hade på mig före och efter jag klarat Starved for Help skulle jag säga att Telltale redan nu förtjänat min uppmärksamhet och mina surt förvärvade slantar. The Walking Dead: Starved for Help är en utmärkt fortsättning och om du gillade första delen kommer du att gilla den här. Om du helt enkelt har missat denna gripande spelserie kan det vara dags att hoppa på tåget redan nu.