Tribes: Ascend

Recension - PC - tors 3 maj 2012, kl 14.45

Släppdatum: 2012-04-12    Genre: Action
Utvecklare: Hi-Rez Studios    Åldersgräns:

4
"En välbehövlig adrenalinspruta i en vattentrampande genre"

Det var länge sen jag var så peppad inför ett tävlingsinriktat actionspel för flera spelare som jag är för Tribes: Ascend. Serien har en lång historia som sträcker sig tillbaka till Starsiege: Tribes och det smått revolutionerande Tribes 2, men jag blir förvånad över hur många som höjer ett frågande ögonbryn så fort jag talar väl om dessa spel. Det är kanske därför Tribes: Ascend fungerar så bra på dagens spelmarknad. Det är ett spel med en rik historia, men tillhör en stil inom genren som inte har utforskats särskilt mycket på senare år. Framför allt passar spelet väldigt bra in i en genre som idag oftast kretsar kring militärshooters och snabba reflexer snarare än skicklighet. Tribes: Ascend tar två steg framåt genom att ta ett steg tillbaka och jag vill inte ha det på något annat sätt.

För de oinvigda är Tribes en serie som alltid har kretsat kring höga hastigheter och flitigt användande av jetpacks och en funktion kallad ”skiing” – möjligheten att kunna glida friktionsfritt över marken. Samma sak gäller för Ascend, men här har systemet putsats till något som balanserar på gränsen till perfektion. På stora kartor av varierad kvalité utkämpar fraktionerna Blood Eagle och Diamond Sword intensiva strider där det gäller att ta motståndarlagets flagga och få tillbaka den till sin bas, ett läge kallat Capture the Flag. Spelet innehåller ett fåtal andra lägen, men dessa är inte alls lika tilltalande. Capture the Flag är spelets trumfkort och kräver gott lagarbete samt att varje lag har bra koll på sina defensiva och offensiva roller för att nå framgång. Klasserna är många men kommer i tre distinkta variationer: light, medium och heavy, och samtliga är tillräckligt varierade för att man snabbt ska hitta en favoritroll i sitt lag. Det intressanta med detta väldigt lagfokuserade upplägg är att man som spelare inte kommer någonstans om man inte lägger ner tid på att lära sig sin roll och bemästra den. Spelet går snabbt att sätta sig in i, men Tribes: Ascend går emot genrens konventioner genom att vara förvånansvärt anti-egoistiskt. Det här handlar inte om den enskilda individen eller dennes vilja att nå nästa nivå, det här handlar om att ditt lag ska vinna och då krävs det att alla håller koll på klassernas specifika styrkor och svagheter. Det är ett väldigt uppfriskande sätt att tackla det monotona upprepande som många actionspel lider av idag. Tillsammans med den höga hastigheten ger detta sken av den gamla skolans genrekungar som Quake och Unreal Tournament, men lyckas ändå kännas fräscht på dagens marknad. Spelet använder sig dessutom nästan bara av projektilbaserade vapen som gör att det tar tid att lära sig att hantera skjutdonen, men höjer tillfredställelsen av att döda en fiende man utkämpat en högintensiv jakt mot. Jag har inte upplevt en enda match i Tribes: Ascend som inte innehållet minst ett tillfälle som jag upplevt som riktigt häftigt, vilket inte händer särskilt ofta i genren idag.

Det finns dock ett fåtal problem som förhindrar spelet från att nå den perfektion det så tydligt eftersträvar. Tribes: Ascend är gratis vilket medför att många uppgraderingar kostar riktiga pengar, eller stora mängder erfarenhetspoäng. Just nu är belöningarna som ger extra erfarenhetspoäng ganska märkligt balanserade också vilket ger olika klasser fördelar när det kommer till att fylla plånboken med gratisvalutan. Även vissa banor kan utnyttjas på ett sätt som utvecklarna inte kunnat förutse, men det är förhoppningsvis något som förbättras i framtiden, något som redan görs med de vapen som adderas till spelets ständigt växande arsenal. Alldeles för kraftfulla vapen försvagas efter dialog med spelets community, vilket även det är uppfriskande när utvecklare allt oftare gömmer sig bakom enorma utgivare.

Tribes: Ascend är trots sina brister ett fantastiskt actionspel som är snabbt, djupt och rakt igenom roligt. En del saker som stort stöd för dedikerade servrar, matchmaking och röstchatt saknas men läggs förhoppningsvis till i framtiden, och är inte heller något som förstör helhetsintrycket av spelet i stort. Att Ascend dessutom har prislappen gratis gör att det inte finns någon anledning att undvika det om man som spelare älskar genren. Det är ett spel som kommer att ge väldigt mycket glädje för en liten summa pengar och rekommenderas till alla som vill se en av de viktigaste förstapersonsskjutare som kommer att släppas i år.

Ni no Kuni blir nog det spelet jag kommer lägga ner mest tid på i år. 01/21/2013 - 10:11