Two Worlds II

Recension - PC - tors 2 december 2010, kl 22.49

Släppdatum: 2010-11-26    Genre: Rollspel
Utvecklare: Reality Pump    Åldersgräns: 16+

4
"Bättre än föregångaren på alla punkter!"

Two Worlds blev lite av ett magplask, framför allt kanske på grund av den hiskeliga karaktärsdesignen som fick en att tänka på… ja inte var det trevligt i alla fall. Uppföljaren reparerar misstaget och inbjuder verkligen till något potentiellt storslaget, men tappar mig på vägen och får mig återigen att sucka och rulla ögonen åt Reality Pump.

Jag börjar recensionens andra stycke med att be Reality Pump om ursäkt. Two Worlds II är inget att sucka och rulla ögonen åt. Spelet är förvisso oerhört oinspirerande i början med karga landskap, långt mellan uppdragens mål som i sin tur oftast är trista, men det tar sig rejält ett par timmar in. Därför blev den annars riktigt intressanta inledningen då själva grundhandlingen läggs ut inte alls missvisande. Även den blev förvisso aningen lång, men fungerade ändå som ett bra lockbete för fortsatt spelande. Kortfattat kan man summera det med att man som spelare ska rädda sin syster ur klorna på en ond man som vill släppa loss en fasansfull ondska. Klyschigt? Ja, men det är tillsammans med orcher man ska göra detta, vilket är en trevlig touch.

Inledningen fungerar också som en enda lång tutorial där alla spelets möjliga karaktärsvägar utforskas. Det är onödigt, men förlåtligt. Det finns egentligen endast ett par vägar att gå - krigare, tjuv, magiker eller bågskytt – men man behöver inte renodla sin karaktär för att lyckas. Two Worlds II är dock ganska svårt så man tjänar på att begränsa sig till vissa vägar, en krigande lönnmördare i mitt fall, och det gläder mig att Reality Pump tagit tillvara på genrens möjligheter, något som var lite bristfälligt i konkurrenten ArcaniA: Gothic 4. Själva lönnmördandet är en riktigt rolig finess, som tyvärr inte utnyttjas tillfullo. Men ibland undrar man faktiskt om det är Two Worlds II eller Assassin’s Creed man spelar och det är bara gott.

Stridssystemet är i sig väldigt underhållande. Framför allt underhållande blir det när man svingar två enhandsvapen på ett högst dödligt sätt. Både animationerna som slagkombinationerna känns realistiska och även om spelet nog är aningen förlåtande så märker man skillnad ifall man strider med sköld eller med två vapen. Att blocka och sedan replikera med ett utfall kan ibland fungera bäst, men oftast går det bra att bara svinga för glatta livet. Åtminstone om fienderna är svagare än en själv, vilket de sällan är när man tar sig ner i de otaliga grottor som finns utspridda i spelvärlden. Det enda problemet som finns med stridssystemet är kontrollen som är helt och totalt konsolanpassad, vilket är lite av en besvikelse.

Förutom färdighetssystemet är även hantverkssystemet ganska intressant. Det når inte samma djup som i The Elder Scrolls IV: Oblivion, men det är betydligt bättre än i ArcaniA. Detsamma gäller moral och orsak och verkan. Vissa uppdrag låter en ta två vägar och utgången påverkar folks, eller framför allt de olika skråns, syn på en. De olika hantverksskrån som huserar i Antaloor ger en gärna uppdrag som berikar penningpungen, men också gör en mer omtyckt vilket i sin tur leder till olika fördelar. Reality Pump har verkligen pumpat in material och antalet möjligheter, uppdrag och områden att utforska är otroligt omfattande. Two Worlds II är bättre än sin föregångare på alla punkter och definitivt något för den som gillar öppnar rollspel.

See video
Risen - ytterligare bevis på Pirahna Bytes underskattade storhet! 09/10/2014 - 20:23
Carefaces bild

Är detta som Dragon Age som är mycket bättre på PC eller gör det sig fint på konsol också? :)

Lars Jensens bild

Careface skrev:
Är detta som Dragon Age som är mycket bättre på PC eller gör det sig fint på konsol också? :)

Hade du läst texten hade du vetat. ;)

Jag skulle tro att det är bättre på konsol än till PC, pga. att styrningen inte alls är PC-anpassad.

Carefaces bild

Lars Jensen skrev:
Hade du läst texten hade du vetat.

Jag skulle tro att det är bättre på konsol än till PC, pga. att styrningen inte alls är PC-anpassad.

Jag har en tendens att endast skummläsa när det gäller spel jag aldrig hört talas om, haha.
Okej, tack, ska jag kika närmare på! :)

Lars Jensens bild

Careface skrev:
Okej, tack, ska jag kika närmare på! :)

Ja det tycker jag!

Alexanders bild

Så det finns till konsol? När jag såg PC (ej multi) som format så tittade jag inte så mycket mer här, då jag att döma av bilderna knappast skulle kunna spela det även om jag installerade Windows på min MBP. Ska det komma till konsol också eller tycker du bara själv att styrningen känns som att den är gjord för konsol?

Lars Jensens bild

Alexander skrev:
Ska det komma till konsol också eller tycker du bara själv att styrningen känns som att den är gjord för konsol?

Det finns till PS3 och X360 också. Att det bara står PC är för att jag recenserat det till PC. IBland lägger vi upp recensioner av ett spel till flera format och därför brukar vi endast skriva den plattform till vilken vi recenserat.

Alexanders bild

Lars Jensen skrev:
Det finns till PS3 och X360 också. Att det bara står PC är för att jag recenserat det till PC. IBland lägger vi upp recensioner av ett spel till flera format och därför brukar vi endast skriva den plattform till vilken vi recenserat.

Ah, ok. Så när det står "Multi", har ni provat flera format och skrivit en samlad recension?

Kanske vore en idé att få in någon typ av "Finns även till:"-fält någonstans? :santa: Lätt att googla fram själv egentligen så klart, men ändå.

Lars Jensens bild

Alexander skrev:
Ah, ok. Så när det står "Multi", har ni provat flera format och skrivit en samlad recension?

Alexander skrev:
Kanske vore en idé att få in någon typ av "Finns även till:"-fält någonstans?

Det känns som att vi ska skriva alla släppformaten och i den löpande texten berätta vilket spel vi recenserat det till, för att undvika missförstånd.

Alexanders bild

Lars Jensen skrev:
Det känns som att vi ska skriva alla släppformaten och i den löpande texten berätta vilket spel vi recenserat det till, för att undvika missförstånd.

Nej det går bra så här, jag bara undrade med tanke på att vissa recensioner (bara 10 stycken egentligen) har angett Multi. Så anledningen till att jag missförstod är egentligen bara att jag tidigare sett recensioner som "Multi" och antar då att står det endast ett format så är det det som gäller. Är däremot alla recensioner konsekventa med att formatet som recenseras är det som anges, så förstår man (jag) att det även kan finnas till andra också.

Make.Senses bild

Spelet är alldeles för kort, och den stora ön är till 90% MP bara. Spelade ut spelet på sådär 17 timmar, trots massor av sidequesting. Det var precis som ArcaniA: Gothic 4 bra så länge det varade. Men det varade inte särskilt länge.

Liksom, hade hela den stora ön vart öppen för Singleplayer hade jag inte sagt något, men nu har man bara två små öar och ett träsk att leka i. Då blir det inte lika bra, speciellt när man sett kartan och sett den stora ön och bara väntat på att få åka dit och utforska för att senare få veta att man inte får vara där alls. Försökte även ta segelbåten och segla runt till baksidan och gå iland så, men då bara spawnas man tillbaka till stranden om man går för långt inåt land. :tard:
Liksom 50% av spelets yta är bara för MP. :tard:

(Karta)

Men det är snyggt, väldigt snyggt. I alla fall när man maxat det.

Alexanders bild

The Ultra skrev:
Men det är snyggt, väldigt snyggt. I alla fall när man maxat det.

Har du någon aning om hur det ser ut på 360 jämfört med "maxat på PC"?

Kletets bild

Kanske skulle köpa. Verkar vara ett utmärkt substitut medans man invänar Dragon Age II och nästa Elder Scrolls. :)

Doeds bild

Tyckte det grafiskt och så var underbart mysigt men jag stod inte ut med dialogen i spelet som kändes helt värdelös mest, så jag stängde ner efter kanske 1½ timme och vägrar starta spelet sen dess. Allt känns intressant men jag överlever inte med den enligt mig kassa dialogen.. och röstskådespelaren för karaktären man spelar... :cry:

Lars Jensens bild

Röstskådespeleriet är överlag bra och om man klarar sig två-tre timmar in så blir spelet avsevärt mycket bättre. Kämpa på alltså!

Doeds bild

Alrajt, kanske ska ta mig ett försök till och kämpa mig igenom 1½ timme till och hoppas på det bästa.

Make.Senses bild

Alexander skrev:
Har du någon aning om hur det ser ut på 360 jämfört med "maxat på PC"?

Tyvär inte. Men det borde inte vara allt för olikt.
Googlar man lite så kan man nog hitta jämförelser.

Rymdyoghurts bild

Har nu lagt ner lite över 5 timmar på Two Worlds 2, måste säga att jag gillar det trots dess brister. Ibland tar Reality Pump i så de skiter på sig, men det skiner igenom att de har haft stora ambitioner för spelet. Det är så galet och löjligt emellanåt att man tror att man ska storkna, men på något sätt ger det spelet en stor del av dess charm. En jäkla mystisk mix.

Lars Jensens bild

Rymdyoghurt skrev:
Har nu lagt ner lite över 5 timmar på Two Worlds 2,

Då har du kommit till de roligare uppdragen osv. Ja känslan är speciell. Arabisk blandat med medeltida Europa. Ja jag är imponerad och överraskad, med tanke på hur föregångaren var. ÄLSKAR stridssystemet. Dual wield är fettit och stealth + assassination är coolt, när man väl får tillfälle att använda det.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.