World of Warcraft: Cataclysm

Recension - PC - tis 21 december 2010, kl 20.49

Släppdatum: 2010-12-07    Genre: MMORPG
Utvecklare: Blizzard    Åldersgräns: 12+

"Det är kanske ingen revolution inom genren, men likväl en förbannat episk evolution."

En helt ny värld. Aldrig tidigare har det varit så passande att öppna med en titel på en låt från en Disney-film som i fallet World of Warcraft: Cataclysm. Expansionen som inte bara ger oss fem nya levlar och ett maxtak på 85, nya områden, nya dungeons, nya raids och två nya raser i de gröna små krabaterna goblins eller de lurviga varulvarna worgen. I och med Cataclysm har även de första områdena för karaktärer upp till level 60 gjorts om från grunden och är för alltid förändrade.

Men, innan vi går vidare måste en sak redas ut. Expansionen Cataclysm som man köper i butik bjuder på det ökade leveltaket, de två nya raserna samt det nya yrket archeology. Alla stor förändringar på det tidigare innehållet är nämligen förändrat för alla som spelar World of Warcraft, oavsett om man äger alla tre expansioner eller inte en enda. Just därför är dessa förändringar inte medräknade i bedömningen av Cataclysm som expansion.

Egentligen skulle jag kunna göra jobbet oerhört lätt för mig själv. World of Warcraft spelas av tolv miljoner människor. Låt oss anta att dessa personer, eftersom de betalar för att fortsätta spela, gillar World of Warcraft. För alla er är det enkelt att recensera Cataclysm; det är mer World of Warcraft fast bättre än någonsin förr. Troligtvis behövde jag inte ens säga så mycket eftersom alla tolv miljoner antingen redan har köpt spelet eller planerar att inhandla det när level 80 uppnås eller plånboken är lite fetare.

Men för alla andra då? För de som aldrig har provat World of Warcraft finns det ingen bättre tid än nu. I och med förändringarna på de gamla zonerna har spelet blivit mer strömlinjeformat, cinematiskt och mer lättillgängligt. Dessutom är det överlag mycket roligare med mer varierade uppdrag, ett mycket snyggare utseende samt ett gameplay som har genomgått sex års iteration för att nå till den höga standard det har idag.

Så då återstår de som en gång har testat World of Warcraft men av någon anledning har slutat och då framför allt de som slutade för att de av en eller annan anledning inte gillade spelet. Cataclysm har sannerligen gjort mycket för att förbättra upplevelsen och det råder ingen tvekan om att förändringarna kan vara avgörande för vissa att ändra sin åsikt om spelet som helhet.

Slutade man i Wrath of the Lich King på grund av brist på utmaning har Cataclysm fört med sig en tuffare svårighetsgrad redan under leveling-processen från 80 till 85. Men även vid 85 har det nu blivit större krav på att börja i rätt ände så att säga, att ta sig igenom instanser på normal innan man ger sig in i de svårare heroic-versionerna. Och först efter att man där fyllt upp sin karaktär med rätt utrustning är man rustad för att ge sig in i det svårare raidandet, som nu dessutom ger samma belöningar och därmed har ungefär samma svårighetsgrad för både 10- och 25 man.

Dessutom ställs större krav på oss spelare att använda hela vår verktygslåda av förmågor där till exempel så kallad crowd control till mångas glädje äntligen är tillbaka som ett krav för att lyckas. Tempot har dessutom dragits ner en aning till förmån för smarta val istället för ständigt blixtsnabba reaktioner, framför allt för healers. Detta leder till att strider, såväl mot dator som andra spelare, inte längre är lika chansartade och handlar om att parera mängder av skada vid vissa specifika tillfällen utan gör den mer taktiske och smarta spelaren till vinnaren i längden.

Även de som anser att World of Warcraft, och kanske onlinerollspel i allmänhet, inte bjuder på en lika handlingstät och kanske framför allt cinematisk upplevelse medan man questar upp till maxnivå har fått sina böner hörda. De ändringar som kom med Wrath of the Lich King har vidareutvecklats och varje område har sin egen historia att berätta med såväl mellansekvenser som tung bakgrundshistoria för dem som vill ta del av denna. Vi får även än mer röstskådespel från spelets lite större karaktärer, men här varierar kvalitén kraftigt från några riktigt bra framträdanden i till exempel Worgens startområde till riktiga lågvattenmärken i form av expansionens allra största personligheter i det avslutande området på vägen till 85.

De enda som egentligen inte har något att hämta i Cataclysm, utöver de som tyckte att allt var perfekt i Wrath of the Lich King och skyr all form av förändring, är de som inte uppskattar det mer grundläggande spelmässiga som ett onlinerollspel som World of Warcraft bjuder på. Även om inramningen med undervattenszoner och episka berättelser är starkare än någonsin är det i grund och botten oftast samma uppdrag vi gör även här. Döda X, samla Y eller en kombination av de båda utgör majoriteten av uppgifterna i spelet. Även om variation finns i större utsträckning än tidigare lär det inte frälsa dem som aldrig gillat den typen av “grindande” som ett onlinerollspel allt som oftast bjuder på.

För oss som inte har stora problem med att göra liknande sysslor så länge omgivning, kontext och medel är föränderligt är dock Cataclysm en sann fröjd att spela. Oavsett om man njuter mest av att questa, spela dungeons eller pvp:a finns förändringar som den stora majoriteten av spelare har bönat och bett om länge nu. Oavsett om man börjar om på nytt blad i Worgen och Goblins fullkomligt fantastiska startområden, avancerar sin karaktär till 85 eller bara vill njuta av de nya områdena medan man spenderar tid att leta rätt på gamla föremål med yrket archeology finns något för alla spelartyper och smaker. Det är sannerligen den bästa och mest expansiva expansionen som nått World of Warcraft.

farfarsparadoxen.se || ettglasjuice.se 10/12/2013 - 11:18
Ollebros bild

en stor fet patch

Strafers bild

Bra recension. :)

Jag är ju en av dem som identifierat det största problemet med WoW och anledningen till att jag aldrig kommer att spela det igen. Och problemet kan inte lösas genom expansioner eller patchar. Problemet är att de som spelar WoW är as, idioter och bajskastande babianer. Inte ni som besöker Skillpoint såklart utan jag menar alla andra. ;)

HybridTheWombats bild

Lars Jensen skrev:
Jag är ju en av dem som identifierat det största problemet med WoW och anledningen till att jag aldrig kommer att spela det igen. Och problemet kan inte lösas genom expansioner eller patchar. Problemet är att de som spelar WoW är as, idioter och bajskastande babianer. Inte ni som besöker Skillpoint såklart utan jag menar alla andra.

Se för guds skull till att aldrig sätta din fot i EVE. Där är det x10 värre, fast på ett bra sätt. Det är lite utav charmen. :)

HybridTheWombat skrev:
Där är det x10 värre, fast på ett bra sätt. Det är lite utav charmen. :)

Det har jag svårt att tro. Eve-spelare är väl alla i det övre skiktet åldersmässigt? :p Idiotin i WoW verkar höra ihop med låg ålder, samt kromosomfel.

Andreas Bergs bild

Lars Jensen skrev:

Från erfarenhet tycker jag nog att de allra största rövhålen i World of Warcraft är äldre än 20. De som verkligen är roten till allt ont så att säga.

Sen måste jag säga det som jag säger till de allra flesta; man kan faktiskt välja vilka man spelar med. I rätt guild kan man undvika att stöta på idioterna 90% av sin speltid, vilket är mer än vad man kan säga om till exempel Xbox Live eller valfri shooter på pc :p

Johan Eklunds bild

Andreas Berg skrev:

Ja, alltså, fjortisarna är irriterande som fan, men visst är de största rövhålen äldre oftast. Men det hör nog ihop med att manliga onlinerollspelare ofta lider av permanent PMS.

HerrOlssons bild

Heroics är inte speciellt utmanande länge, och det har inte ens gått en månad sen release.
Och att säga att det här är den bästa expansionen som nått wow är väl kanske lite tidigt att säga? Det är jävligt bra men bäst? Expansionen har knappt börjat.

Johan Eklunds bild

HerrOlsson skrev:
Och att säga att det här är den bästa expansionen som nått wow är väl kanske lite tidigt att säga?

När vi recenserar en mmo-expansion bedömer vi innehållet i expansionen vid släpptillfället. Vi bedömer inte eventuellt framtida innehåll. Alltså jämför vi med tidigare expansioner vid deras respektiva släpp. Tilläggspatchar och content som tillkommit i efterhand är omöjligt att bedöma vid en jämförelse. Såvida ingen sponsrar oss med tidsmaskin :bigsmile:

HerrOlssons bild

Johan Eklund skrev:

Då kan man lägga till "så här långt"

Andreas Bergs bild

HerrOlsson skrev:
Då kan man lägga till "så här långt"

Fast det är en fråga om definition i mitt tycke. Expansionen i min mening är det jag får med "boxen". Den upplevelse som spelet bjuder på från dag 1 av releasen. På samma sätt som man inte tar med patchar i bedömningen av ett spel tycker jag inte att framtida patchar ska räknas med i bedömningen av ett onlinespel (expansion som ny titel). Att recensera ett spels potential att lyckas/misslyckas med sitt utsatta mål blir bara en mer eller mindre kvalificerad gissningslek i slutändan.

Framförallt eftersom det blir oerhört krångligt eller omöjligt att recensera ett onlinerollspel annat än retroaktivt om man ska ha med hela upplevelsen från release till nästa expansion. Även om det såklart egentligen är det enda "rättvisa" sättet är det inte riktigt gångbart.