World of Warcraft: Legion

Recension - PC - ons 21 september 2016, kl 11.31

Släppdatum: 2016-08-30    Genre: MMO
Utvecklare: Blizzard    Åldersgräns: 12+

Betyg: 4/5
"En nytändning för World of Warcraft!"

Att recensera en MMO-expansion känns alltid som den mest meningslösa av alla sysslor. Och då är det inte bara för att det är ett så otroligt självklart köp. Den World of Warcraft-spelare finns inte som kommer att fortsätta spela men inte uppgradera till senaste expansionen vid samma mikrosekund som den går att köpa. Nej, det som gör det än mer hopplöst är att onlinerollspel i ännu större utsträckning än andra genrer är levande spel. I skrivande stund har inte ens de första raiderna släppts och det enda man kan säga med säkerhet är att Legion kommer att se markant annorlunda ut efter månader och år av content-patchar. Så vill du ha ett fullständigt omdöme om hur Legion ter sig - fråga mig om två år. Det man faktiskt kan säga något om i dagsläget är tonen och temat, och där känns det som att Blizzard har lyckats.

Det är tydligt att man har tagit i ändå från tårna för att verkligen få med alla på World of Warcraft-tåget igen, ingen sten har lämnats ovänd. Redan innan expansionen ens börjat på riktigt har man slussats igenom klassiska fan-favoriter som Ulduar och Karazhan och budskapet är tydligt - kom tillbaka allihop, vi älskar er fortfarande. Även det övergripande temat känns som en rejäl smäll, kampen mot The Burning Legion har varit navet som Warcraft-världen snurrat kring ända sedan Warcraft III. Och då har vi inte ens nämnt omslagspojken Illidan än, som inte synts till sedan allas favoritexpansion The Burning Crusade. Jag minns när jag var på Gamescom där Legion avtäcktes för två år sedan, och varje ny sak som visades upp fick nästan taket att kollapsa av alla jubelrop. Men oavsett om det är ett cyniskt marknadsföringsdrag att plocka fram allt gammalt häftigt ur garderoberna så fungerar det - det här känns som att det är på allvar.

Att själva spelet är snillrikt välkonstruerat in i minsta detalj behövs knappt nämnas, det är ändå en Blizzard-produkt vi pratar om. Man kan ha olika åsikter kring inriktning eller övergripande designbeslut, men deras förmåga att utföra är oöverträffad inom spelbranschen. World of Warcraft har aldrig varit smidigare, rappare eller tajtare. Eller för den delen snyggare. På ett rent tekniskt plan kan det trots löpande uppgraderingar inte mäta sig med nyare titlar som Final Fantasy XIV eller Black Desert men det ser ändå sjukt snyggt ut för att vara över tio år gammalt, och den smått tecknade grafiska stilen funkar fortfarande perfekt för att dölja eventuella tekniska skavanker.

Själv har jag valt att tanka mig igenom Legion som den nya klassen Demon Hunter för att få ut maximalt med nya godsaker av expansionen. Demon Huntern känns överlag välbyggd, men bjuder inte på några nya mekaniker som rent personligen får mig att tappa byxorna av upphetsning. Det mest uppseendeväckande är att man både kan dubbelhoppa och därefter glida genom luften på sina demonvingar vilket förstås är väldigt smidigt när man är ute i världen och questar. Det är med andra ord också Demon Hunter-storyn som jag upplevt. Varje av de nya zonerna har sin egen lilla berättelse, men mycket av den övergripande handlingen avhandlas inom ens Class Hall som också absorberat garnison-konceptet från Warlords of Draenor. Kampen mot demonerna och jakten på vår mästare Illidan gick förstås som hand i handske med den här expansionen, men jag gissar att även övriga klasser får en skoj historia.

Att det faktiskt är riktigt skoj att gå runt och questa, levla och plocka nivåer till sitt nya artefaktvapen säger en hel del när det ofta bara utgör en dryg upptakt för att få raida. Jag har inte spelat World of Warcraft på allvar sedan Cataclysm, men av det jag orkat igenom av Mists of Pandaria och Warlords of Draenor så kändes bägge mycket segare än detta. Den Brinnande Legionen hotar återigen hela världsalltet. Jag står emot dem. Står du med mig?

See video
Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.