Age of Empires Online

Hands-on - PC - tors 12 maj 2011, kl 09.02

Age of Empires är tillbaka och i den här inkarnationen med en grafisk förpackning inspirerad av valfri tecknad film signerad Disney och med ambitionen att föra samman MMO med RTS, allt under ett banér av vackra engelska ord som free-to-play.

Ensemble Studios, som grundlade serien, blev nedlagda av Microsoft efter releasen av Halo Wars och det är Gas Powered Games (Supreme Commander, Dungeon Siege) som står bakom utvecklingen av Age of Empires Online.

Efter att ha laddat ner och installerat betaversionen av spelet genom Games for Windows Live Marketplace ombeds jag välja civilisation, och då den enda tillgängliga civilisationen i dagsläget är grekerna föll mitt val föga förvånande på just grekerna. Menyn skvallrar om Egyptens existens, men det valet är gråzon med ett stort offline under.

Jag döper min hemstad till Wargoatia och tas därefter till den plats som utgör utgångspunkten av spelet och hela MMO-perspektivet. Staden i AoEO är vad karaktären är i ett MMO, men den är samtidigt helt fredad och nästintill skild från resten av spelarbasen och existerar alltså inte i någon traditionell onlinevärld där spelarna interagerar med varandra i någon högre utsträckning. Man är inte helt fel på det om man kallar det för sitt virtuella hem i spelet.

I staden blir man tilldelad uppdrag som utförs mot erfarenhetspoäng, guld, gear och annan loot som man sedermera kan använda sig av för att uppgradera sin stad och utrusta sina trupper för att åsamka högre skada , få högre hälsa, bli billigare att producera med mera. På vägen får man även ritningar som man använder för att bygga nya byggnader som i sin tur leder till fler valmöjligheter i staden, som crafting, en arena för PvP, en butik för att kunna hänge sig åt spelets handelsbaserade ekonomi och så vidare. Erfarenhetspoäng leder till högre levels och för varje level kan du låsa upp ny teknologi i ditt teknologiträd som är uppdelat i tre sektioner: Military, Economy och Utility - där man i sin tur kan låsa upp trupper samt byggnader med tillhörande teknologier som man sedermera kan forska fram under själva huvudläget av spelet.

Huvudläget är givetvis realtidsstrategi-delen av Age of Empires Online, och här kommer alla som har spelat någon tidigare del i serien att känna igen sig. Det är den klassiska RTS-kartan som gäller i traditionellt Age of Empires-manér, och det är här man utför samtliga quests och hänger sig åt PvP.

Man startar med ett town center, några bybor och en scout – därefter är det resurssamlande, byggnadsbyggande, tech-forskning och produktion av trupper med hopp om att förgöra motståndet som gäller för hela slanten. När man nått ett par nivåer in i spelet kan man välja om man vill utföra uppdragen ensam eller co-op tillsammans med en allierad. Det sistnämnda är att föredra, ty det grindande som oundvikligen medföljer ett MMO blir snabbt tröttsamt för en människa med tidigare erfarenheter av RTS-spel som suktar efter ösiga och adrenalinstinna bataljer från sekund fem.

Hela spelets inledning känns som en lång, utdragen, tragglig och undermålig tutorial där man gång på gång får allt annat än episka uppdrag som att samla tusen i mat, bygga fem farms, uppgradera sin civilisation till Age II inom tio minuter eller varför inte bygga tio hus och en drös med bågskyttar? Personligen upplever jag det som smärtsamt att behöva investera timme efter timme för att utföra meningslösa uppdrag mot datorn för att kunna låsa upp tillräckligt med enheter och byggnader för att ens få förnimmelsen av en fullgod strategiupplevelse. Jag känner mig både låst och begränsad när jag skådar mitt teknologiträd, och hyser av samma anledning en dos subtilt förakt för hela PvP-konceptet.

Ett bra realtidsstrategispel handlar i mångt och mycket om balans – utgångspunkterna för två människor som möter varandra ska vara mer eller mindre identiska för maximal jämnvikt. I Age of Empires Online har man då implementerat ett system som mer eller mindre redan från start omöjliggör balans. Möter jag en människa med högre level än den jag själv har befinner jag mig i underläge. Om mitt motstånd samtidigt har lyckats komma över bättre gear kan det te sig så illa att jag befinner mig i ett stort underläge. Bara tanken gör mig lite avtänd. Ett plus i kanten är väl att man har någonting att skylla på om man är en dålig förlorare. Vilket man oftast är. I skrivande stund är tillgängliga spellägen 1v1 eller 2v2, men jag förutsätter att 4v4 blir tillgängligt inom kort.

Hur var det med free-to-play då? Är det gratis? Till viss del är det gratis. Mikrotransaktioner uteblir, och paket av olika slag blir ledmotivet men utan möjligheten att köpa enskilda objekt eller gear, utan här kan man uppgradera sitt konto till ett premiumkonto som låser upp sällsynta föremål med unik design som är bättre än den man har tillgång till med ett vanligt gratiskonto - vilket i realiteten betyder att man kommer att behöva hosta upp med sina surt förvärvade riksdaler om det är så att man vill ha en ärlig chans i sitt PvP:ande.

Därtill kommer det framöver kontinuerligt släppas något som kallas för ”Booster Packs” med nya spellägen- och storybaserade kartor, ”Civilization Packs” som givetvis inkluderar nya civilisationer och en ”Vanity Pack” som gör att man kan modifiera utseendet på sin stad. Några priser på premiumkontot eller paketen har omvärlden än så länge inte informerats om. Något releasedatum är inte heller spikat.

Kontentan av det hela är att Age of Empires Online är ett högst spelbart spel, och antagligen någonting fans av serien bör fördjupa sig i, men man bör samtidigt ha i åtanke att man framöver antagligen kommer att behöva investera monetära medel för att känna att man inte hamnar på efterkälken gentemot de andra spelarna.

Det spelas Skyrim! 11/14/2011 - 22:22
Smutsens bild

Bra skrivet broder. :beer:

Anonymouss bild

Nox skrev:

Det står taggat som free-to-play. ;)

HerrOlssons bild

...i dagsläget är grekerna föll mitt val föga förvånande på just grekerna... Haha gjorde min dag x)

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.