Assassin’s Creed: Brotherhood

Hands-on - Multi - tors 19 augusti 2010, kl 08.22

Det surades en hel del på eget håll när jag, som planererska, gett visningen av Assassin’s Creed: Brotherhood till kollega Magnusson. Men eftersom man inte kan vara på två ställen samtidigt (vilket man dock kan om man har tillgång till en kraftig vedklyv. Dock osäkert på hur närvarande och speldugliga delarna är var för sig. Dessutom behöver man oftast två händer för tv-spel…) fick det bli som blev. Döm av min förvåning när jag på Sonys presskonferens snubblar över ett Assassin’s Creed: Brotherhood. Spelbart. ”Hurra!” tänkte jag och släppte tankarna på vedklyven. Nu skulle här spelas.

Det visade sig dock vara flerspelarläget som var aktuellt i demon. Inget ont om det, men för mig kommer Assassin’s Creed alltid vara något jag spelar för handlingen och atmosfärens skull. Vill jag döda kompisar kan jag välja andra spel. Det är en känsla jag har behållit även efter testet.

Flerspelarläget är nervkittlande och definitivt något som kan öka spelvärdet.
Hur är då flerspelarläget i kommande Brotherhood? Naturligtvis är man i samma historiska kontext som tidigare och det innebär att karaktärerna man kan spela som är av olika, häftiga, modeller. Dels den traditionella assassinen (booooring), men även den lättklädda kurtisanen (nästa års boothbabe-trend?) och bödel (för dig som tröttnat på diskreta avrättningar). När jag fick syn på doktorn, en pestdoktor med läskig näbb var dock saken klar – den skulle jag vara! Varje karaktär hade sedan två olika speciella färdigheter som en cooldown reglerade frekvensen av. Väl inne i spelläget, vi körde i omgångar om tio minuter, gäller det sedan att smyga sig på sina utvalda objekt. Rätt person ska dödas, annars blir det inga poäng. Och dödar man snyggt eller läckert får man extra många av den varan. Schlabbedabb-dödningar gör ingen glad. Samtidigt som man spanar efter sitt offer med hjälp av utseende och en mordradar gäller det även att passa sin egen rygg. Någon är ute efter dig på precis samma sätt som du är ute efter denna någon. Det blir lite kurragömmakittlande spänning där man aldrig kan slappna av. Och helheten blir faktiskt mycket underhållande.

Fortfarande tror jag mer på Assassin’s Creed: Brotherhood och dess kampanj. Men konceptet med större karaktärsgalleri kombinerat med pirr i magen från flerspelarläget ska inte underskattas. Med andra ord ser jag ännu mer fram emot att testa det fullständiga spelet senare i höst.

Har säkrat åretväxten av gamers med sonen Adam 12/23/2011 - 13:48
Rymdyoghurts bild

Låter ändå som om flerspelarläget kan vara riktigt intressant. Jag är en stor fan av pirr i magen. :D

Alexanders bild

Jag längtar :)

Sofia Hårds bild

För förvirrade som läst spashtexten kan jag för övrigt meddela att det inte var på RESAN till Köln jag spelade spelet (sällan det är spelkonsoler på tåg eller flyg, även om det borde) utan naturligtvis på plats här på mässan.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.