BORTGLÖMT! - An Elder Scrolls Legend: Battlespire

Artikel - Retro - lör 27 april 2013, kl 20.07

I artikelserien Bortglömt! går vi på Skillpoint igenom spel som av ett eller annat skäl hamnade i skymundan när det släpptes. Spel som vi av olika anledningar anser förtjänar att lyftas fram i ljuset och hedras som spelhistoriska guldkorn. Först ut i denna artikelserie är...

An Elder Scrolls Legend: Battlespire
Utgivningsår: 1997
Format: PC
Utvecklare: Bethesda Softworks

Historik: Efter att Bethesda släppte Daggerfall upptäckte man att spelarna hungrade efter mer äventyr och möjligheten att utforska fler delar av Elder-scrollvärlden Tamriel. Ivriga att tillfredsställa spelare och fans världen över och tjäna en hacka på vägen började Bethesda göra nya spel, medan man samtidigt brottades med de tusentals buggar det enorma Daggerfall fortfarande led av. Det första av Bethesdas spin-off titlar den här perioden blev Battlespire. Ursprungligen hette spelet Dungeon of Daggerfall: Battlespire då det baserades på Daggerfall-motorn, men av olika skäl valde man att behålla Elder Scroll-referensen istället och kalla spelet An Elder Scrolls Legend: Battlespire. Spelet var helt linjärt och spelets hjälte beger sig in i fästningen Battlespire som är en träningsbas för Imperiets krigarmagiker och även en plats där man vakar över en port mot Oblivion, de övernaturliga Daedras hemplan. Genom sju nivåer av ökande svårighetsgrad kämpar man sig fram genom fästningen för att stoppa de Daedras som invaderat fästningen för att slutligen fördriva Daedra Lord Mehrunes Dagon själv.

Varför det glömdes bort: Battlespire var på många sätt raka motsatsen till vad spelarna förväntade sig av ett Elder Scrolls-spel. Där man var van vid att få stora öppna världar med obegränsade utofrskningsmöjligheter fick man istället ett kort linjärt spel som krävde enormt mycket av spelaren. Fansen splittrades i två läger, de som älskade spelet för dess utmaning och handling, och de som avskydde det på grund av fokuset på svåra strider, taktik och problemlösning istället för rollspelande. Dessutom led spelet precis som Daggerfall av en stor mängd buggar som fixades till alldeles för sent, speciellt med tanke på att 1997 var Internet fortfarande inte allmän egendom och alla konsumenter kunde inte lätt komma över uppdateringarna. Med tiden glömdes spelet också bort med sin grafik som kom att åldras väldigt snabbt när redan 3D-kortsmarknaden exploderat.

Varför spelet bör uppmärksammas: Trots sin föråldrade framtoning och linjäritet erbjuder Battlespire en kompakt och spännande spelupplevelse. Spelet uppfattades för sin tid som svårt, men svårt på ett balanserat sätt vilket borde passa dagens nostalgiker som längtar tillbaka till tiden man inte hölls i handen av utvecklarna medan man spelade. Det är även ett av få spel i Elder Scrolls-världen som erbjuder möjligheten till kooperativt spelande. Älskar man spel som Skyrim kan det dessutom vara hälsosamt att ta en titt på spelseriens historia och få en fördjupad insikt i bakgrunden kring den återkommande antagonisten Mehrunes Dagon.

Inte nog med att ingenting är bra eller dåligt, om inte tänkandet gör det så; utan ingenting är någonting alls, förutom i den utsträckning tänkandet har gjort det. 10/01/2012 - 22:04

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.