BORTGLÖMT! - Pokémon Colosseum

Artikel - Retro - mån 3 november 2014, kl 10.56

I artikelserien Bortglömt! går vi på Skillpoint igenom spel som av ett eller annat skäl hamnade i skymundan. Spel som vi av olika anledningar anser förtjänar att lyftas fram i ljuset och hedras som spelhistoriska guldkorn.

Pokémon Colosseum
Utgivningsår: 2004
Format: Gamecube
Utvecklare: Genius Sonority

Historik: Genius Sonority ägs gemensamt av Nintendo och Pokémon Company och utgörs till stor del av tidigare anställda på Heartbeat som bland annat utvecklat ett antal spel i Dragon Quest-serien. Genius Sonority har till dags dato utvecklat flertalet Pokémon-spin-offer, men det var med just Pokémon Colosseum som de tog sina första steg i pokémonuniversat.

Spelet i sig förknippas kanske av många automatiskt ihop med Pokémon Stadium, på grund av spelens namnmässiga likhet. Men Colosseum är ett fullfjädrat j-rpg och inte bara en radda arenafighter - även om det finns ett spelläge som även låter spelaren göra det - och med tanke på utvecklarnas bakgrund är det heller inte förvånande att de lyckats skapa ett rent utav fantastiskt spel.

Varför det glömdes bort: Jag själv hade - trots ett stort pokémonintresse - ingen aning om spelets existens förrän jag behövde köpa en Gamecube för att kunna införskaffa ett helt annat spel, och råkade ramla över Pokémon Colosseum-utgåvan av konsolen. Så spelet är nog egentligen inte så mycket bortglömt som förbisett.

Huvudserien har som bekant hållit sig på bärbara apparater och framförallt varit riktad till ungdomar som troligen vare sig hade pengar eller lust att skaffa en helt ny konsol, Gamecube, bara för ett spin-off spel. Spelet är i stor mån ett individuellt spel som står stadigt på egna ben och som mycket väl kan spelas utan vare sig tidigare insatthet eller förkärlek för pokémonspelens värld. Men på grund av sin titelmässiga association med pokémon avskräckte det förmodligen även andra typer av spelare som såg titeln och därmed antog att det bara var ytterligare ett spel om de små monstren, snarare än att titta under ytan.

Varför spelet bör uppmärksammas: För det första behöver man inte äga något annat spel i serien för att kunna spela Pokémon Colosseum utan det kan åtnjutas helt fristående. Och till skillnad från sin närmaste namnlike Pokémon Stadium har spelet en helt egen story som dessutom känns väldigt solid och även mörkare och allvarligare än vad vi är vana vid i pokémonsammanhang. Vidare finns det totalt endast cirka 50 monster att fånga - till skillnad från huvudseriens hundratals - och många är dessutom redan från början i sina högst eller näst högst utvecklade former så det är vare sig omöjligt, eller för den delen nödvändigt, att fånga alla.

Även i sättet att fånga monstren kan man se en ny och spännande avvikelse från de traditionella pokémonspelen. Fundamentet i Colosseum bygger nämligen på att bryta pokémonvärldens största tabu och det första man i normala fall lär sig som nykläckt tränare - det vill säga att man aldrig får stjäla andra tränares pokémon utan bara fånga vilda dito. Kanske var detta en medveten baktanke från utvecklarna, eller bara en lycklig slump, men hur som helst bidrar det till att göra spelet fräscht och intressant.

Jag vill således hävda att Pokémon Colosseum på grund av sin känsla av nytänk och för att det känns annorlunda från allt annat serien har att erbjuda är en titel som inte bara riktar sig till fans av pokémon, utan som även kan tilltala alla spelare som uppskattar ett bra japanskt rollspel. Och just därför förtjänar det att uppmärksammas.

Tidigare artiklar i serien:
Descent to Undermountain
Steambot Chronicles
Anachronox
Deathtrap Dungeon
Empire of Steel
Master of Magic
An Elder Scrolls Legend: Battlespire

ÄLSKAR DRAGON'S DOGMA!!! 07/06/2012 - 22:34

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.