Bulletstorm

Hands-on - Xbox 360 - fre 10 september 2010, kl 08.16

Ända sedan Half-life har förstapersonsskjutarna alltmer utvecklats till en mer narrativ upplevelse som egentligen är ganska fjärran rötterna av ren adrenalinstinn action som Doom och dess gelikar stod för. Det finns dock vissa spel som helt skitit i den utvecklingen, däribland Serious Sam och Painkiller. Utvecklarna bakom det senare är nu på gång med Bulletstorm, som verkar fortsätta i samma anda.

Kill with skill är ett av slagorden bakom Bulletstorm och det innebär helt enkelt att det inte bara räcker med att röja ned fiender i ett ohyggligt tempo, det skall helst göras med lite stil också. Tankarna går såväl till Devil May Cry-liknande stridsrankingsystem som Bizarre Creations sorgligt missförstådda The Club. Den enklaste formen av skillshot är en vardaglig headshot (med variationer som exempelvis crotchshot) men det räcker förstås inte vidare långt om man vill racka upp de höga poängen. För att hjälpa till med ytterligare förstörelse har man två behändiga redskap. Det ena är ett energikoppel som kan användas för att snärja in fiender och dra dem åt sig. Dess motsats är den mer prosaiska kängan som istället skickar iväg fienden på en flygtur ifrån en.

När man kombinerar dessa börjar det nästan likna fightingspelens juggling, fast med kärvar av hett bly inblandat i mixen då. Ytterligare poängmöjligheter står miljöerna för, oavsett det rör sig om taggiga kaktusar eller gamla goda exploderande tunnor så är det när man blandar omgivningen med vapen och redskap som de största möjligheterna till elakhet uppstår. Jag skulle vilja säga att Bulletstorm förhåller sig till Doom så som Ikaruga förhåller sig till Gradius. Kärnan är densamma, men vad som tillkommit är ett mer komplext system för att belöna och utmana skickliga spelare. Eller för att sammanfatta Bulletstorm lite mindre akademiskt: störtskönt röj i högsta möjliga tempo.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30
spanjoars bild

Kommer aldrig någonsin att skaffa det här spelet. De tar sig själva på alldeles för stort allvar, medan Duke Nukem känns mer som en satir.

HerrOlssons bild

Men det kommer jag! Ser fram emot det här. :love:

KidCactuss bild

Huvudpersonen Greyson Hunt påminner en hel del om Slaine tycker jag. :D

KidCactuss bild

Grayson, ska det förstås vara. :tired:

spanjoars bild

KidCactus skrev:
Huvudpersonen Greyson Hunt påminner en hel del om Slaine tycker jag. :D

haha, faktiskt! Dom har samma 80-tals frilla båda två.

Ollebros bild

ser ju super skoj ut!

mh76s bild

Blir det ett köp, blir det inte vid release.

Största problemet jag har med Bulletstorm, är att det inte känns originellt. Känns som man ha spelat det tusen gånger förr.

Tycker marknaden börjar få för många fps-spel. Jag älskar spel som Bioshock, Fallout, Borderlands, CoD4, etc. Men de flesta spel påminner väldigt mycket om varandra. Är som dagens tjejmode. Alla är stöpta ur samma form.

Unika fps-spel är bland det roligaste som finns. Bulletstorm är långt ifrån unikt.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.