Crossout

Hands-on - PC - ons 19 augusti 2015, kl 08.24

Med spel som Rocket League och Mad Max i faggorna är det hetare med bilbataljer än det varit sedan Twisted Metals glansdagar, och någon annan som vill vara med och leka är ryska Targems Crossout. För här ska man åka bilar som pangar ihjäl varandra, vilket alltid är knepigt att få rätt eftersom det är lite lurigt att behöva sikta åt ett håll och åka i hundra knutar åt ett annat. Crossout tillför inte någon genial lösning på problemet, men utför det åtminstone lika väl som någon annan. Fysiken känns som den ska och det är tillfredsställande att skumpa runt i terrängen och bli sprängd i bitar av bättre spelare. Det rör sig om rappa, lagbaserade bataljer som är över på några minuter, och sen bär det ut på vägarna igen för en till omgång. Hade det varit allt så hade Crossout varit respektabelt men inte nämnvärt anmärkningsvärt, men det hakar också på den populäraste trenden just nu - crafting. Och är det något som faktiskt känns vettigt att bygga och meka med så är det väl ändå en bil?

Det är förstås inte ovanligt att bilspel ger en möjlighet att byta däck, klistra på dekaler och justera avgassystemet, men Crossout går ett steg längre. Eller ja, det går väl egentligen alla steg längre. Du behöver någonstans i konstruktionen en förarhytt, men sen är det fritt fram. Vill du bara spela som en förarhytt om ligger still på backen är det möjligt, men det kanske inte blir så poppis hos lagkamraterna. En stomme och ett par hjul - eller jetmotorer, eller larvfötter - är väl det minsta man kan begära. Och så förstås gärna lite vapen, om de sen råkar vara sågklingor och exploderande lansar eller hagelbössor och raketgevär beror ju på vad man känner för. Varhelst man har en ledig yta är det bara att klistra på något farligt. Som ett Mulle Meck för vapennarkomaner.

Vägen till vinst eller förlust är ganska simpel, förstör någon din förarhytt så är du rökt. Så man vill förstås lappa på en mängd pansarplåt och skyddande karossdetaljer för att hålla sig trygg. Men allt som kan byggas kan också förstöras. Skademodellen är helt enkelt bilbyggandet fast omvänt, alla delar kan skjutas bort och det är inte helt ovanligt att se folk desperat försöka studsa runt på tre hjul (protip - sätt mer än fyra hjul på kärran från början). Det finns lite begränsningar i vad man kan bygga ihop, men den främsta fienden är egentligen fysikens lagar. Ju mer rustning och vapen man silvertejpar dit desto svårare blir det att manövrera, men man behöver också ta hänsyn till sin tyngdpunkt. Vill man montera en massiv artillerikanon på sin kärra gör man kanske bäst i att sätta den mot mitten så man inte blir på tok för bak- eller framtung. Särskilt när man börjar tappa hjul.

När man väl byggt sitt drömåk går det att ta det på en testrunda för att känna hur det känns, och man får även nöjet att själv beskjuta sin konstruktion för att grotta fram alla tänkbara svagheter. Väl nöjd är det bara ut på slagfältet tillsammans med ett dussin andra skjutglada fartdårar för att utsätta sin konstruktion för det slutgiltiga provet. Och därefter sannolikt återgå till verkstaden för att knorra och knota lite. Det är en kapprustning där ute!

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.